VKO 6 herkkujen täyteinen ruoka- ja liikuntapäiväkirja

Viime viikko oli kyllä aikas herkkurikas viikko. Runebergintorttu ja laskiaispulla kuuluvat kerran vuodessa herkkuihin ja ne nyt sattuvat osumaan samaan viikkoon. Laskiaispullat tulee itseleivottua niin niitäsaattaa mennä usemapikin. Rikun nimipäivät oli myös ja vaikkei nimparit mikään kummoinen juhla ole niin kysyin haluaako jotain herkkuja ja ensin miekkonen ei halunnut ja aattelin että teen meille vaan hyvän ylläri iltapalan. Rikulla kuitenkin muuttui mieli ja herkuteltiin sitten nimppareiden kunniaks Arnoldsin munkeilla. Munkkia oli myös tarjolla kun käytiin Rikun veljeä onnittelemassa, joten aikas herkukas viikko oli. Sentään perjantain marraskuisten brunssi oli semiterveellinen, heh. Kasviksiin oon yrittänyt panostaa enemmän, jos ei muuta niin edes tomaatti nopsaan ruuan kylkeen. Edelleen ruokaväleihin vaikuttaa tää vauva-arki sanellen paljolti tuota rytmiä ja ruokamääriin vaikuttaa vauva-arjen aktiivisuus ja imetys.

Nyt lisäilin tähän myös aktiivisuusseurannat ja mulla on tosiaan aktiivisuusrannekkeesta asetettu korkein aktiivisuustaso tavoitteeksi, ihan vain sen takia että se melko helposti täyttyy vauva-arjessa, varsinkin vaunulenkkipäivinä. Tästä kyllä yllätyin itsekin, mutta onhan tää aikas aktiivista menoa. Viikonloppuisin jää pienemmälle kun jateaan enemmän tietty Rikun kanssa päivän puuhia, mutta hyvä se on kevyempiäkin päiviä pitää ja palautella. Kirjoittelinkin oman postauksen kotiäidin päivien aktiivisuudesta, laitan tän postauksen lopuun linkkiä!

MA

Aktiivisuus 123%

Klo 9.30 smoothie
Klo 10.30 kaurapuuroa, mustikoita, gefilus tehojuoma ja chiasiemeniä, tuoremehu ja teetä
Klo 12.45 lohipastaa

Klo 13.20-14.20 vaunulenkki

Klo 14.30 kalinkajugurtti, riisikakkuja kinkulla ja juustolla,veriappelsiini
Klo 16.30 lohikeitti

Klo 17.15-18.15 Pilatestunti

Klo 19.10 rusinarasia ja tehojuoma
Klo 21.30 Rashkaa, ananasmurskaa ja chiasiemeniä, runebergin torttu ja teetä

TI

Aktiivisuus 112%

Klo 8.50 smoothie
Klo 9.45 kaurapuuroa, mustikoita,gefilus tehojuoma ja chiasiemeniä, tuoremehu ja teetä
Klo 12 rusinarasia ja tehojuoma

Klo 12.35 – 14.45 Vaunulenkki

Klo 14.15 pyttipannua, kanamunaa ja kasviksia
Klo 17.30 lohikeittoa ja kaurakleipää juustolla

Klo 18.25 -18.50 tanssia vauvan kanssa

Klo 19.30 luonnonjugurttia, banaanibonena ja mysliä
Klo 21.55 proteiini-suklaavanukas, hapankorppuja juustolla ja kinkulla, teetä

KE

Aktiivisuus 105%

Klo 8.30 smoothie
Klo 9 kaurapuuroa, mustikoita,gefilus tehojuoma ja chiasiemeniä, tuoremehu ja teetä
Klo 11.30 vihreä kasvissosekeitto siemenillä ja hapankorppuja juustolla

Klo 12.45-13.35 vaunulenkki

Klo 15.40 Cafe Solossa paahtopaistipatonkia ja vaniljalatte
Klo 18.15 Appelsiinikanaa, villiriisiä ja kasviksia
Klo 18.30 Arnoldsin kinuskimunkki
Klo 21.50  Tomaatti-mozzarellaleipiä ja pieni proteiinipatukka

TO

Aktiivisuus 119%

Klo 8.45 smoothie
Klo 9.30 kaurapuuroa, mustikoita,gefilus tehojuoma ja chiasiemeniä, tuoremehu ja teetä
Klo 11.50 rusinarasia ja tehojuoma

Klo 12.15-13.30 vaunulenkki

Klo 14.10 tonnikala-mozzarellasalaatti ja hapankorppuja juustolla
Klo 16.30 appelsiinikanaa, villiriisiä ja kasviksia
Klo 19.40 proteiini-suklaavanukas
Klo 21.25 tomaatti-mozzarellaleipiä ja pieni proteiinipatukka

PE

Aktiivisuus 163%

Klo 8.00 smoothie ja aamiaismuffini
Klo 12.45 aikas kova NÄLKÄ! ja brunssinaika, alkoholitonta kuoharia, sämpylää, crosanttia, fetasalaattia,smoothieshottia, tuoremehua, smoothiekakkua….
Klo 14.20 tehojuoma

Klo 14.30-15.45 vaunulenkki

Klo 16.40 tonnikala-raejuusto-tomaattivälipala ja aamiaismuffini
Klo 18.15 pinaattikeitto, kanamunaa, hapankorppuja juustolla
Klo 22 kauraleipääkinkulla jajuustolla, smoothiekakkua

LA

Aktiivisuus 34 %

Klo 9.50 helmipuuroa mustikoilla ja banaanibonnella, gefilus tehojuoma, tuoremehua ja teetä
Klo 12.50 pinaattikeittoamunalla, kauraleipää juustolla
Klo 14.50 tehojuoma
Klo 15.45 berliininmunkki ja pari karkkia
Klo 17.40 pullan puolikas
Klo 19.20 chili-katkarapupataa riisinuudeleilla, tomaattia ja kauraleipää
Klo 21.45 kauraleipää kinkulla, juustolla ja munalla, smoothiekakkua

SU

Aktiivisuus 83 %

Klo 10.30 riisipuuroa kanelilla ja maidolla, raejuustoa,, tuoremehua ja teetä
Klo 12.45 proteiini-suklaavanukas

Klo 12.50-13.50 vaunulenkki

Klo 14.30 tomaatti-kinkku-raejuustomunakas ja laskiasispulla
Klo 17 laskiaspulla ja moccachino
Klo 19 chili-katkarapupata riisinuudeleilla ja tomaattia
Klo 22 rahkaa ananasmurskalla, banaanibonnella ja chiasiemeniä, hapankorppuja juustolla

Tsekkaa reseptit

Aamiaismuffinit

Lohikeitto
Appelsiinikana
Chili-katkarapupata

Tsekkaa myös postaukset

Kotiäidin päivien aktiivisuus

Seuraa instagramissa

@outikarita

VKO 5 Ruoka- ja liikuntapäiväkirja

Ynnätääs taas koosteeksi viime viikon syömiset ja liikkumiset. 

Sain viimeksi paljon palautetta siitä, että on kiva jos nämä koosteet palailevat blogiini ja että näistä saa ideoita ja motivaatiota. Kiva juttu! Sain myös kommenttihuomion kasvisten vähyydestä, mikä on kyllä totta. Kasvikset ruuan lisukkeena on asia mihin voitaisi tässä taloudessa nyt panostaa enemmän. Tämä panostus ei näy vielä tässä koosteessa, mutta katsotaan jos vaikka 6 viikon koosteessa jo näkyisi. Sotken kyllä moneen ruokaan sekaan jotain kasvista, syön välillä salaattilounaita ja sosekeitot on lähinnä pelkkää kasvista. Hedelmiä ja marjoja tulee kyllä syötyä sentään paljon ja niistäkin saa niitä hyviä kuituja ja ravinteita.

Näissä mun koosteissa pitää muistaa se, että olen pienen 3 kuisen pojan äiti ja imetän. Tämä näkyy niin syömisen määrissä kuin myös siinä kuinka harvoin ehdin syömään tai kuinka usein on nälkä, päivästä riippuen jompikumpi näistä saattaa näkyä ateriarytmeissä. Nyt on taas saatu hyvin pidettyä huolta siitä että jääkaapista/pakkasesta löytyisi lounasta ja välipaloja helposti otettavaksi, vatsinkin arkisin kun oon kaksin pojan kanssa päivät. Tässä viikossa näkyy, että viikonlopussa on vähän syömisten aikataulutukset ja välit menneet metikköön ja puhuttiinkin, että täytyy skarpata myö sen suhteen että viikonloppuisinkin olisi tuo lounas! Alkuviikossa näkyy myös, että kun ei syö tarpeeksi ja rytmitys menee metikköön, niin tulee yöllä nälkä… Liikuntaan toki vaikuttaa myös paljon niin vauva-arki, kuten myös se, että synnytyksestä on vasta se 3 kuukautta ja tässä kohtaa maltti on valttia. Bailamama tunnit vauvan kanssa on nyt alkukuusta tauolla, mutta jatkuvat taas tässä helmikuun aikana. Arki on kuitenkin hyvin aktiivista ja siitä tulossakin omaa postausta. Näin imettäessä nälkä on edelleen lähes jatkuvaa ja hiilarien saanti on hirmu tärkeää, niistä keho ottaa imetykseen kuluvan energian ja imetys kuluttaa paljon.

 

Maanantai

9.30 banaani-mustikkasmoothie
10.40 kaurapuuro mustikoilla ja gefilus tehojuomalla, teetä ja tuoremehua
13.30 lounaana kana-fetapatonki ja vaniljacappuchino Cafe Steinerissa
16.45 Fastin proteiinipirtelö ja banaani

17.15-18.15 Äidin oma Pilates

19.15 vasta ruoka, koska ennen Pilatesta en ehtinyt…. Stroganov, perunoita ja tomaattia
20.00 pikkurasia rusinoita
Klo 22.15 hapankorppua kinkulla, juustolla ja munalla, kalinkajugurtti, veriappelsiini ja teetä

Tiistai

Klo 04.00 oli nälkä ja valvottuani jo tunnin hain tehojuoman jääkaapista
Klo 9.30 banaani-mustikkasmoothie
Klo 10.10 kaurapuuro mustikoilla ja gefilus tehojuomalla, teetä ja tuoremehua
Klo 12 pakkasesta lohipastaa, jossa myös kesäkurpitsaa ja tomaattia

Klo 13.15-14.15 vaunulenkki

Klo 14.51 välipalana raejuustoa, viinirypäleitä ja ananasta sekä glögiä
Klo 17 Stroganovia perunoilla ja tomaatilla
Klo 18 Vieraiden tuoma lihapasteija ja pakkasesta itse tehty suklaamuffinssi teen kera
Klo 21.50 Ehrmannin proteiini-suklaavanukas,hapankorppuja kinkulla ja juustolla, pikkurasia rusinoita ja teetä

Keskiviikko

Klo 8.30 banaani-mustikkasmoothie
Klo 10.00 kaurapuuroa mustikoilla, vadelmilla ja kanelilla, tuoremehua ja teetä
Klo 12.30 Stroganovia perunoilla ja tomaatilla

Klo 13.15-14.15vaunulenkki

Klo 14.45 hapankorppua juustolla ja kinkulla, kalinkajugurtti ja glögiä
Klo 17.45 makaroonilaatikkoa, suolakurkkuja ja raejuustoa
Klo 21.45 hapankorppua kinkulla juustolla, rahkaa ananasmurskalla ja chiasiemenillä
Klo 22.30 jäi vielä nälkä… pikkurasia rusnoitaja Fastin proteiinipatukka

Torstai

Klo 8.55 Banaani-mustikkasmoothie
Klo 10.15 kaurapuuroa mustikoilla, vadelmilla ja kanelilla, tuoremehua ja teetä
Klo 13.15 Picnicistä haettua salaatti kanalla, vuohenjuustolla ja ananaksella sekä patonkia. Smoothie oli paha ja jäi juomatta…
Klo 16.50 Kasvissosekeittoa siemenillä ja yrttivoipatonkia
Klo 19.10 Fastin pieni proteiinipatukka ja pikkurasia rusinoita
Klo 21.30 hapankorppuja kinkulla ja juustolla, Ehrmannin suklaavanukas, veriappelsiini ja teetä

Perjantai

Klo 8.15 Banaani-mustikkasmoothie
Klo 9.05 kaurapuuro mustikoilla ja gefilus tehojuomalla, teetä ja tuoremehua
Klo 11.45 Pancho Villassa pekonihamppariateria

Klo 13-14 vaunulenkki

Klo 16.30 Fastin proteiinipatukka ja pikkurasia rusinoita
Klo 19 Kasvissosekeittoa ja yrttivoipatonkia
Klo 22 Kauraleipää paahdettuna kinkullaja juustolla, kalinkajugurtti, veriappelsiini ja teetä

Lauantai

Klo 9.30 kaurapuuro mustikoilla ja gefilus tehojuomalla, teetä ja tuoremehua
Klo 13 parturissa tehojuoma, caramel cappuchino ja 2 omarkarkkia
Klo 16.10 Petra´s cafessa kana-auraleipä ja fazerinalatte

Klo 19.30-20 kotijumppaa

Klo 20.15 Naudan ulkofileepihviä, kermakastiketta ja uunijuureksia (peruna, porkkana, lanttu, punajuuri)
Klo 22.10 Ehrmannin proteiinisuklaavanukas ja teen kanssa pala magnum vadelmasuklaata, josta jäi osa syömättä.

Sunnuntai

Klo 9.30 Mannapuuroa mustikoilla ja banaanibonnella, gefilus tehojuoma, tuoremehua ja teetä
Klo 12 Smoothie, jossa mansikkaa, puolukkaa, ananasta, heraa, öljyä ja luonnonjugua

Klo 12.25-13.30 vaunulenkki

Klo 14 tonnikala-raejuustosalaatti, hapankorppuja ja pikkurasia rusinoita
Klo 17 Ehrmannin proteiinisuklaavanukas
Klo 18 kylässä teen kanssa joku keksi
Klo 19.30 lohikeittoa ja paahdettua kauraleipää juustolla
Klo 21.50 rahkaa ananasmurskallaja chiasiemenillä, loppupala Magnum suklaata mitä oli lauantailta jäänyt

 


Joinakin päivinä olisi tosiaan voinut rytmitykset olla parempia, mutta näin se vauva-arki joskus näyttäytyy ruokavaliossa. Tietteks nyt kun näitä kuvia katson niin kasvisten määrä lisukkeina ja osana ruokaa onkin ollut viime viikollakin jo parempi, mutta vielä voi vähän petratakin. Nyt taas elellään jo uutta viikkoa ja arkeen uutta innostusta tuo mun uusi aktiivisuusranneke ja tosiaan arjen aktiivisuudesta onkin tulossa omaa postausta! Jatkossa näihin koosteisiinkin voisi lisätä noita aktiivisuustasoja…?

Saitko mitään uusia ideoita?
Huomasithan resepti linkin stroganov ja lohikeittoresepteihin 😉

Tsekkaa myös VKO 4 Ruoka- ja liikuntapäiväkirja

Instagramissa @outikarita