Mitä tapahtui kun vähensin herkkuja?

Vai tapahtuiko mitään?

Näin laskiaistiistaina on hyvä kirjoittaa näiden pullantuoksuisten kuvien kanssa tekstiä herkuttelusta.

Vuoden vaihduttuahan mä päätiin kohtuullistaa herkkujen syömistä. Mun mielestä herkuille löytyy tilaa tasapainoisesta ruokavaliosta. Mulla olikuitenkin käynyt vähän niin, että niitä herkkuja kuului joka päivään ja jo ihan liikaa. Korvasin herkuilla välipaloja nopeasti ja liian usein tuli syöttyä myös ns. ”mättöä”, koska se oli helppoa kun aivot ei oikein toimineet. Vauva-arki toi uusia haasteita elämään ja täällä oltiin kyllä välillä väsyneitä ja nälkä pääsi menemään yli niin ettei sitä enempiä miettinyt kuin ettäjostain nytnopsaan energiaa. Pitkässähän juoksussa tämä ei nergiaa tuovaan nimenomaan syö sitäenergiaa ja hyvää oloa. Huomasin kroppani olevan melko tukkoinen ja tiesin, että ruokavaliollakin tähän voisi olla vaikutusta osaltansa. Halusin päästä sokerikierteestä eroon ja ravita kehoani paremmalla ravinnolla, niinpä lähdin kohtuullistamaan herkkuja. Mietein samalla, että ehkä painokin saa taas sykäyksen lähteä alaspäin, se kun on jäänyt tiettyyn lukemaan synnytyksen jälkeen.

Omassa olossa huomasi kyllä todella nopeaan muutoksen! Tukkoisuus kehossa alkoi vähentyä ja energia lisääntyä. Nämä eivät ole yksin ruokavalion tuloksia, mutta väitän niillä olevan ison merkityksen. Huomaan myös päässeeni siitä sokerikoukusta irti. Sokerikoukkuun kun jää kiinni, niin silloin syön kepeästi karkkipussin tai suklaalevyn. Nyt kun koukusta on päästy irti niin pienempikin määrä herkkua riittää silloin kun herkkuhetki koittaa. Noh, laskiaissunnuntaina söin kaksi laskiaispullaa ja viime viikko oli muutenkin sattumusten kautta aikas herkkurikas viikko. Mulla kuitenkin kaapissa lymyilee tällä hetkellä 4 suklaalevyä eikä ees tee mieli avata. Mietein viikonloppuna että pitäskö avata, mutta kun ei suuremmin tehnyt mieli niin mitä sitä turhaan availla. Mulla oli joululta jäänyt 3 fazerin 200 grammasta suklaalevyäja niiden suhteen tein itseni kanssa sopimuksen, että yksi on tammikuun levy (syöty), toinen helmikuun levy (ei ole aloitettu) ja kolmas sitten maaliskuulle. Tässä joku viikonloppu kun söin vähän suklaata, otin olkkariin semmoisen määrän kun aattelin et olis hyvä, niin jäikin osa seuraavalle päivälle.

Oon panostanut enemmän ruokaan tänä vuonna ja niihin välipaloihinkin. Pyrin siihen että aina olisi joku helposti heti valmis välipala vaihtoehtona jos ei ehdi sen enempiä kun ottamaan kaapista käteen. Lounaaseen panostan myös taas paremmin, siihenkin niin, että olisi edes joku vain lämmitystä vailla oleva vaihtoehto silloin kun ei ehdi kokakilemaan tai väsäilemään esim. salaattia, johon kans pyrin että olisi aina ainkeset. Herkkuja kun vähensi niin huomaa, että ruokaa uppoaa enemmän. Herkuilla oonkin selvästi korvannut vaan osan päivittäisestä energiantarpeestani. En tiedä syönkö kaloreita ajatellen nyt yhtään vähempää kuin tuossa loppuvuodesta enemmän herkutellessani. Paino ei lähtenyt tippumaan, mikä toisaalta ehkä vähän ihmetytti, koska olisin luullut herkkujen vähentämisellä olevan siihen jonkin vaikutuksen, mutta eipä tuo sinäänsä haittaa. Painoasiasta tulossa jossain kohtaa ihan oma postauksensa.

Joku voisi ajatella, että mitä sen sitten väliä mitä syö jos se ei painossa näy, mutta ei huomata sitä miten se vaikuttaa kaikkeen muuhun vointiin, uneen, energisyyteen, siihen kropan tukkoisuuteen… Nyt on pääasia, että kroppa voi taas paremmin ja energisemmin, mulla on hyvä olla tässä kehossa ja maito riittää pojalle. Näin jatketaan eteenpäin. Syön kroppaa kuunnellen ja sallin istelleni myös ne herkkuhetket, jotka sokerikoukusta irtauduttuani ja muuten hyvän ravitsemuksen pohjalta ovat autommaattisesti kohtuullisissa määrin!

Millainen suhde sulla on herkutteluun?
Onko laskiaispulla maistunut?
Hillolla vai mantelimassalla?

Tsekkaa myös postaukset

Helpot välipalat

Äitien lihoaminen puhuttaa

VKO 6 herkkujen täyteinen ruoka- ja liikuntapäiväkirja

Helpot välipalat

Helpot välipalat on kiireisessä arjessa suositeltavia. En mä nyt tiedä onko meillä kiireinen arki, mutta ei sitä ihan aina kerkeä keskittymään vauvan kanssa ruuan ja välipalojen laittoon. Siksi onkin hyvä varata jääkaappiin ja hoitolaukkuun mukaan helppoja ja nopeita välipaloja. Oon myös pyrkinyt siihen, että lounasta on aina lämmitystä vaille valmiina. Multa on toivottu välipalapostausta ja mä aattelin nyt jakaa tähän viimeaikaisia välipalojani. Kiva jos myös te jaatte komenttiboxiin omat suosikkivälipalanne 🙂

Helpot välipalat

Hedelmät on aina hyviä välipaloja, banaani sujahtaa usein hoitolaukkuunkin mukaan hätävaraksi. Itsellä vain allergiat rajoittaa todella paljon hedelmien osalta, mitä voin syödä. Rusinat toimivat myös pieneen herkkunälkään ja pikaiseen verensokerin nostooon välillä. Mulla oli jo raskausaikana melkein aina laukussa mukana rusinarasia. Myös muutkin kuivatut hedelmät ja pähkinät on oivia välipaloja, mutta itselläni tosiaan allergiat rajoittaa nuo pähkinätkin pois. Vanhakunnon rahka vaikkapa ananasmurskalla, muilla hedelmillä tai marjoilla on hyvä jahelppo valinta. Itse syön rahkan yleensä ananasmurskalla ja chiasiemenillä. Pieniä määriä chiasiemeniä olen uskaltanut syödä ihan liottamatta, kun tulevat pienissä määrin suuhun muun syömisen yhteydessä. Eri asia olisi laittaa kerralla lusikallinen suuhun, koska tosiaan turpoavat nesteessä. Pakko oli tämä nyt mainita, kun välilläsaan noista chiasiemenistä kommenttia.

helpot välipalat

Leipä hyvillä päälisillä toimii aina mainiosti. Tällä hetkellä myös rouskin usein hapankorppuja tai riisikakkuja. Jääkaapista välillä löytyy valmiiksi keitettyjä kananmunia, jotka on helppo napata syötäväksi vaikka ihan sellaisenaankin. Aamuihini kuuluu smoothie, jonka joko itse teen illalla valmiiksi tai sitten Riku surauttaa aamulla ennen töihin lähtöään. Tää on hyvä napata aamulla ensimmäiseksi kun täyttä varmuutta ei ikinä ole milloin pääsee kunnolla aamupalan äärelle. Meillä smoothiesta löytyy  vaihtelevasti hedelmiä ja marjoja, heraa, öljyä ja joko maitoa, jugurttia tai tuoremehua. Luonnonjugurttia syön paljon ja hyvänä kombona itse tykkään laittaa sekaan banaanibonnea ja mysliä.

Sitten on eri proteiinivalmisteet.Nuo Skyrit ei ole itseasiassa mun makuun, mutta laitoin tähän mukaan kun mies ottaa välipalaevääksi töihin sellaisen tällä hetkellä. Mies sis tykkää, mutta mun makuun liian makeutusaineenmakuinen. Mä taas tykkään noista tehojuomista ja nimenomaan tuosta banaani-suklaasta, aika arvokkaita, mutta näpsä napata mukaan. Välillä kun ollaan vauhdilla lähdetty vaunulenkille ja ollut pieni nälkä valmiiksi niin oon lenkillekin mukaan ottanut ja usein kulkee hätävaraeväänä mulla tuollainen. Mun makuun on myös Ehrmannin proteiinivanukkaat, ProPudit oli ihan no no, mutta Ehrmanin suklaavanukas maistuu ihan semmoselta jackymakupalalta ja on kuitenkin terveellisempi ja täyttävämpi, kaveriksi muuten sopisi oikein hyvin tuoreet marjat, että kesää odotellessa! Tuoreet marjat olisi myös niin hyvä rahkan ja jugurtinkin kaveri….

helpot välipalat

Tämmöisiä välipaloja täällä tällä hetkellä napsitaan.

Jaa säkin vinkit ja ideat välipaloihin!

Mitkä sun lempparivalipaloja on?

Pst. Paljon muuten instastoryssakin jaan ruoka ja välipalajuttuja, kannattaa seurata 😉
@outikarita

Ja tsekkaa myös viime postaus
Äiti-vauvajumppa kotona