VKO 7 Ruoka- ja liikuntapäiväkirja, lisää aktiivisuutta!

Viime viikolle tavoite oli lisätä kasviksia ruokavalioon ja siinä on tullut hyvin petrattua. Nyt olisi tavoite saada vähän vielä aktiivisuutta nostettua, lisää kehonhuoltoa ja pientä lihaskuntojumppaa kotona.Venyttelyä, kehon availua, rullailua putkirullalla ja vaikkapa joskus joka joogatreeni kotosalla tekisi hyvää! Kotijumppaakin voisi harrastaa ainakin sen kerran viikossa kotosalla.  Ehkä pian alan taas käymään uimassakin, katsotaan… Bailamama2Baby -tunnit vauvan kanssa oli nyt hetken tauolla, mutta palaa taas viikon 8 koosteessa mukaan kuvioihin!

Nyt otin toiveesta mukaan tähän isommin tuota aktiivisuusseurantaa. Mulla siis käytössä tuo Polar A370 aktiivisuusranneke ja aktiivisuustaso asetettu korkeimmalle tasolle, taso kolmelle. Merkkailen tähän aktiivisuusprosentin lisäksi aktiivisen ajantunneissa, päivän askeleet ja kalorit (kaloreissahan ei ole huomioitu imetyksen lisäämää kulutusta). Liikunnoista myös tarkemmat infot. Kellonajat jäi nyt tällä kertaa pois, mutta se ei ehkä ole niin relevanttia (?).

MAANANTAI

Aktiivisuus 88%, aktiivinen aika 9 h 20 min.
Askeleet 11396
Kulutus 2530

Syömiset
Aamusmoothie
Kaurapuuro mustikoilla, banaanibonnella ja chiasiemenillä, tuoremehua ja teetä
Lounaaksi tonnikala subi
Välipalana ehrmannproteiinivanukas ja veriappelsiini
Päivällisenä Chili-katkarapupataa ja riisinuudeleita, tomaattia
Jälkkärinä itse tehty laskiaispulla
Iltapalana hapankorppuja kinkulla ja juustolla, kalinkajugurtti, veriappelsiini ja teetä

Liikunnat
Pilates 1h, kulutus 73 kcal

TIISTAI

Aktiivisuus 103 %, aktiivinen aika 7 h 35min
Askeleet 14974
Kulutus 2519 kcal

Syömiset
Aamusmoothie
Kaurapuuro mustikoilla, banaanibonnella ja chiasiemenillä, tuoremehua ja teetä
Lounaana Chorizo-kinkkupyttipannua kasviksilla, raejuustoa, kurkkua ja ananasta
Välipalana luonnonjugua banaanibonnella ja myslillä, hapankorppuja kinkulla ja juustolla
Päivällisenä Kana-kasviswokkia ja villiriisiä
Iltapalana vaniljarahka, oisko ollut profeel (?), veriappelsiini ja teetä

Liikunnat
Vaunulenkki 1h, 4,25km ja kulutus 364 kcal

KESKIVIIKKO

Aktiivisuusranneke ollut poissa käytöstä illalla 6 h, joten jätetään tän päivän osalta aktiivisuustiedot pois

Syömiset
Aamusmoothie
Kaurapuuro mustikoilla, banaanibonnella ja chiasiemenillä, tuoremehua ja teetä
Lounaana tonnikalasalaatti siemenillä ja balsamicolla, hapankorppuja juustolla
Ystävänpäivädinneri Rossossa;
alkusalaatti, jättirapuleipää, kana-vuohenjuustopizzaa, cappuchino
Iltapalanarahkaa, ananasmurskaa ja chiasiemeniä

Liikunnat
Vaunulenkki 40 min, 2,55 km, kulutus 209kcal

TORSTAI

Aktiivisuus 58%, aktiivinen aika 5 h 12min
Askeleet 11440
Kulutus 2176 kcal
Selvästi vähemmän kotipuuhailua…

Syömiset
Aamusmoothie
Kaurapuuro mustikoilla, banaanibonnella ja chiasiemenillä, tuoremehua ja teetä
Lounaana Kana-kasviswokkia ja villiriisiä
Välipalana Ehrmann proteiinivanukas
Päivällisenäkana-kasviswokkia ja risiiä, kauraleipää juustolla
Illallavähän kinuskijädeä ja cappuchino
Iltaplana rahkaa ananasmurskalla ja chiasiemenillä

Liikunnat
Vaunulenkki 1h 15min, 4,64 km, kulutus 337 kcal

PERJANTAI

Aktiivisuus 138 %, aktiivinen aika 8h3min
Askeleet 19570
Kulutus 2713 kcal

Syömiset
Aamusmoothie
Kaurapuuro mustikoilla, banaanibonnella ja chiasiemenillä, tuoremehua ja teetä
Välipala/lounas vaunulenkillä; tehojuoma ja kanareissaria
Välipalana hapankorppuja juustolla jakinkulla, veriappelsiini, kalinkajugurtti
PäivällisenäChorizo-kinkkupyttäriä ja paistettu kanamuna
Illallakinuskijädeä
Iltapalanasmoothie ja hapankorppuja juustolla ja kinkulla

Huomio!
Nyt oli kasvikset jäänyt vähille ja lounaana pakon saattelemana turvauduttu R-kioskin antimiin…

Liikunnat
Vaunulenkki 1, n. 30 min, aktiivisuusmiittarista unohtui laittaa päälle erillinen treeniseuranta
Vanulenkki 2, 1h18min, 5,8km, 549 kcal

LAUANTAI

Reissupäivä Turun suunnalle
Aktiivisuus 46 %, aktiivinen aika 7h 40min
Askeleet 10080
Kulutus 2318 kcal

Syömiset
Kaurapuuro mustikoilla, banaanibonnella ja chiasiemenillä, tuoremehua ja teetä
Välipalana Ehrmann proteiinivanukas ja banaani
Lounaana Hanko Sushissa sushia, kuvan syömiset puokkiin miehen kanssa
Illallisena kavereiden kanssa grillailua ja en ihan joka lautassettiä kuvannut, muttaknaa, naudanlihaa, chorizoa,kasviksia, juustoja…
Herkuttelua, puolikasmunkki, pullapitkoa pala, raakasuklaata ja karkkia, jota kuvassa ei näy

SUNNUNTAI

Reissupäivä kotiin ja pieni väsymys…
Aktiivisuus 36 %, aktiivinen aika 5 h 15 min
Askeleet 6842
Kulutus 2091kcal

Syömiset
Aamupalana ruisleipää ja kauraleipää kinkulla, juustolla ja kasviksilla, kreikkalainen mansikkajugurtti
Ruokana Pizzaa Myllyn Classic pizzassa, salamia, fetaa, paprikaaja sipulia
Matkaeväänä iso (keskikokoinen) vanilijalatte Coffee housesta
Välipalana raejuusto-jugurtti-banaanibonne-ananassötkötys
Iltaplana kauraleipää kinkulla ja juustolla, kalinkajugurtti ja teetä

VIIKON HUOMIOT!

Hedelmien ja marjojen osuus näyttää vähäisemmältä, mutta toisaalta smoothieissa kumpiakin tulee. Kasviksia voisi lisätä tietty myös leivän päälisiin.
Kotiaskareiden määrä näkyy aktiivisuudessa, samoin reissupäivät.
Kotijumppailua ja kehonhuoltoa tosiaan jatkossa lisää!

 LUE MYÖS!

Mitä tapahtui kun vähensin herkkuja?

Seuraa instagramissa: @outikarita

Mitä tapahtui kun vähensin herkkuja?

Vai tapahtuiko mitään?

Näin laskiaistiistaina on hyvä kirjoittaa näiden pullantuoksuisten kuvien kanssa tekstiä herkuttelusta.

Vuoden vaihduttuahan mä päätiin kohtuullistaa herkkujen syömistä. Mun mielestä herkuille löytyy tilaa tasapainoisesta ruokavaliosta. Mulla olikuitenkin käynyt vähän niin, että niitä herkkuja kuului joka päivään ja jo ihan liikaa. Korvasin herkuilla välipaloja nopeasti ja liian usein tuli syöttyä myös ns. ”mättöä”, koska se oli helppoa kun aivot ei oikein toimineet. Vauva-arki toi uusia haasteita elämään ja täällä oltiin kyllä välillä väsyneitä ja nälkä pääsi menemään yli niin ettei sitä enempiä miettinyt kuin ettäjostain nytnopsaan energiaa. Pitkässähän juoksussa tämä ei nergiaa tuovaan nimenomaan syö sitäenergiaa ja hyvää oloa. Huomasin kroppani olevan melko tukkoinen ja tiesin, että ruokavaliollakin tähän voisi olla vaikutusta osaltansa. Halusin päästä sokerikierteestä eroon ja ravita kehoani paremmalla ravinnolla, niinpä lähdin kohtuullistamaan herkkuja. Mietein samalla, että ehkä painokin saa taas sykäyksen lähteä alaspäin, se kun on jäänyt tiettyyn lukemaan synnytyksen jälkeen.

Omassa olossa huomasi kyllä todella nopeaan muutoksen! Tukkoisuus kehossa alkoi vähentyä ja energia lisääntyä. Nämä eivät ole yksin ruokavalion tuloksia, mutta väitän niillä olevan ison merkityksen. Huomaan myös päässeeni siitä sokerikoukusta irti. Sokerikoukkuun kun jää kiinni, niin silloin syön kepeästi karkkipussin tai suklaalevyn. Nyt kun koukusta on päästy irti niin pienempikin määrä herkkua riittää silloin kun herkkuhetki koittaa. Noh, laskiaissunnuntaina söin kaksi laskiaispullaa ja viime viikko oli muutenkin sattumusten kautta aikas herkkurikas viikko. Mulla kuitenkin kaapissa lymyilee tällä hetkellä 4 suklaalevyä eikä ees tee mieli avata. Mietein viikonloppuna että pitäskö avata, mutta kun ei suuremmin tehnyt mieli niin mitä sitä turhaan availla. Mulla oli joululta jäänyt 3 fazerin 200 grammasta suklaalevyäja niiden suhteen tein itseni kanssa sopimuksen, että yksi on tammikuun levy (syöty), toinen helmikuun levy (ei ole aloitettu) ja kolmas sitten maaliskuulle. Tässä joku viikonloppu kun söin vähän suklaata, otin olkkariin semmoisen määrän kun aattelin et olis hyvä, niin jäikin osa seuraavalle päivälle.

Oon panostanut enemmän ruokaan tänä vuonna ja niihin välipaloihinkin. Pyrin siihen että aina olisi joku helposti heti valmis välipala vaihtoehtona jos ei ehdi sen enempiä kun ottamaan kaapista käteen. Lounaaseen panostan myös taas paremmin, siihenkin niin, että olisi edes joku vain lämmitystä vailla oleva vaihtoehto silloin kun ei ehdi kokakilemaan tai väsäilemään esim. salaattia, johon kans pyrin että olisi aina ainkeset. Herkkuja kun vähensi niin huomaa, että ruokaa uppoaa enemmän. Herkuilla oonkin selvästi korvannut vaan osan päivittäisestä energiantarpeestani. En tiedä syönkö kaloreita ajatellen nyt yhtään vähempää kuin tuossa loppuvuodesta enemmän herkutellessani. Paino ei lähtenyt tippumaan, mikä toisaalta ehkä vähän ihmetytti, koska olisin luullut herkkujen vähentämisellä olevan siihen jonkin vaikutuksen, mutta eipä tuo sinäänsä haittaa. Painoasiasta tulossa jossain kohtaa ihan oma postauksensa.

Joku voisi ajatella, että mitä sen sitten väliä mitä syö jos se ei painossa näy, mutta ei huomata sitä miten se vaikuttaa kaikkeen muuhun vointiin, uneen, energisyyteen, siihen kropan tukkoisuuteen… Nyt on pääasia, että kroppa voi taas paremmin ja energisemmin, mulla on hyvä olla tässä kehossa ja maito riittää pojalle. Näin jatketaan eteenpäin. Syön kroppaa kuunnellen ja sallin istelleni myös ne herkkuhetket, jotka sokerikoukusta irtauduttuani ja muuten hyvän ravitsemuksen pohjalta ovat autommaattisesti kohtuullisissa määrin!

Millainen suhde sulla on herkutteluun?
Onko laskiaispulla maistunut?
Hillolla vai mantelimassalla?

Tsekkaa myös postaukset

Helpot välipalat

Äitien lihoaminen puhuttaa

VKO 6 herkkujen täyteinen ruoka- ja liikuntapäiväkirja