Vauvan ja koko perheen reseptejä, toukokuun parhaat palat

Joku aika sitten postailin Lukan syömistouhuista ja lupasin tehdä vauvan ja koko perheen reseptejä -postauksen. Ajattelin, että näitä voisin tehdä kuukausittain ja jakaa meidän parhaat palat ja kommenttikentässä saa mieluusti jakaa lisää vinkkejä, ideoita ja reseptejä, mitkä teillä toimineet. Nämä vinkit on nyt sormiruokailureseptejä ja juuri näihin onkin pyydelty ja toivottu vinkkejä. Usein saan myös instassa kyselyjä resepteistä kun olen jotain kokkaillut. Välillä kokkailen jotain koko perheelle, mutta jotkut kokkailut on lähinnä Lukalle ja ehkä vähän äidin naposteltavaksi. Nimensä mukaisesti nämä käyvät koko perheelle, 6 kk iästä alkaen! Kuitenkin raaka-aineet kannattaa olla maisteltuja mielummin kuin montaa uutta juttua kerralla kokeilee vauvalle. Nyt siis tulossa…

Toukokuun parhaat palat!
Koko perheen reseptejä

SNACK

Osana ateriaa tai ateriana… Meillä nämä on olleet välipalaa tai osa aamu- tai iltapalaa

Näistä toivottiinkin reseptejä ja näitä on eri variaatioina tullut tehtyä paljon. Nää on nopeita ja helppoja tehdä, helppo ottaa mukaan, pystyy pakastamaan ja maistuu sekä pojalle että äidillekin 😀

Puurorieskat
1 dl puuroa, 0,5 dl vauvalle sopivaa maitoa/nestettä, 0,5 dl raastetta hedelmistä tai kasviksista, 1 muna 1,5 dl jauhoja, 1 rkl öljyä
Nesteenä olen itse käyttänyt äidinmaitoa tai kauramaitoa, raasteena kokeiltu porkkana, kesäkurpitsa ja päärynä. Jauhoina saatan käyttää 2-3 eri jauhoa, vehnää, riisiä, kauraa….

Kaikki sekaisin ja jos haluaa oikein pehmoista niin vielä sauvasekoittimella surauttaen, mutta riittää pelkkä lusikalla sekoittaminenkin.
Lusikalla nostella pellillenokareita, leviävät kyllä uunissa.
Paisto 250 asteessa 10 min.

Alkuperäinen resepti Simppeli sormiruokakeittiö, josta löytyy myös munattomat puurolätyt

Apinaeväs

Eli nuo pötköt, niin hyviä! Ja resepti löytyy alta klikkaamalla
Apinaeväs

Vinkkinä, oon käyttänyt myös vaniljaa mausteena.

Puuro-banaaniletut

Aika monethan tietää banaaniletut, jotka nekin varmasti maistuvat, mutta jämä puurostakin voi tehdä banskulet.

1/2 kypsä banaani, 2 dlkaurapuuroa, 2 kananmunaa, 1/2 tl leivinjauhetta, kookos- tai rypsiöljyä paistamiseen

Soseuta banaani haarukalla ja sekoita joukkoon muuta ianekset, tai surauta kaikki ainekset sauva- tai tehosekoittimella.
Paista letut pannulla öljyssä.

Alkuperäinen respti Naperosta nautiskelijaksi -kirjasta

Marjaisat aamiaiskeksit
Käy myös välipalana ja maistuu aikuisillekin 😉

1kypsä banaani, 1 kananmuna, 70 g kookos- tai rypsiöljyä, 1dl raastettuakesäkurpitsaa, 1,5 dl speltti- tai kaurajauhoja, 2,5dl kaurahiutaleita, 1 tl leivinjauhetta, 0,5 tl aitoa vaniljajauhetta, 1,5 dl punaherukoita (tai muita marjoja tuoreena tai pakastettuna)

Lämmitä uuni 175 asteiseksi
Soseuta banaani haarukalla ja sekoita kulhossa kananmunan, öljyn (kookosöljy sulatettuna) ja kesäkurpitsaraasteen kanssa.
Sekoitakuiva-aimeet keskenäänjalisää kulhoon muiden ainesten joukkoo.
Sekoita tasaiseksi.
Lisää marjat jakääntele ne varovasti taikinan joukkoon.
Muotoile taikinastakeksejä pellille leivinpaperin päälle.
Paista keksejä uunissan. 20-25 min.

Alkuperäinen resepti Naperosta nautiskelijaksi -kirjasta

FOOD

Erilaisia pötköjä on tullut tehtyä kalasta, kanasta ja lihasta. Munasta on myös tehty useampaa sorttia. Tässä näiden suosikit, joiden lisäksi mm. jauhelihakeitto on maistunut myös pojalle mainiosti! Alla olevat reseptit on olleet kokoperheen ruokia!

Pst. Oon saattanut maustaa tai muokata alkuperäisiäreseptejä, joten näissä jaettuna mun tyylillä ja merkattu myös alkuperäisen lähde jos ei ole sitten kokonaan oma resepti

koko perheen reseptejä

Lohipyörykät/-pötköt

400 g ruodotonta lohta, 400 g perunoita, 2 rkl tomaattisosetta, n. 1 dl korppujauhoja, rakuunaa
(muun perheen taikinaan suolaa)

Keitä perunat kypsiksi ja kypsennä lohi uunissa.
Survo perunat ja hienonna lohi. Sekoita perunat, lohi, tomaattisose ja mausteet taikinaksi.
Pyörittele taikinastapyöryköitä tai pötköjä ja pyöräytä ne korppujauhoissa ennen  kuin laitat uuninpellille leivinpaperin päälle.
Pasita pyöryköitä n. 20 min 175 asteessa

Alkuperäinen resepti Naperosta nautiskelijaksi -kirjasta

Bataatti-kananugetit
(syötiin koko perhe)

350 g bataattia, 400 g broilerinjauhelihaa, 2,5 dl korppujauhoja, 1 kananmuna, curryä, yrttejä
Muun perheen taikinaosioon suolaa

Lämmitä uuni 180 asteiseksi
Kuori ja pilko bataatti, keitä palat pehmeiski ja seoseuta. Anna hiemanjäähtyä.
Sekoita bataattisoseen joukkoon jauheliha, 1/2 dl korppujauhoja jakananmuna. Sekoita taikina tasaiseksi.
Pyöritteletaikinasta kosteutetuilla käsillä palloja tai soikioita. Pyöritä nämä kauttaaltaankorppujauhoissa ja asettele uuninpellille leivinpaperin päälle.
Paista nuggetteja uunissa n. 20 min jakäännä ne kerran ympäri 10 min paistamisen jälkeen.

Alkuperäinen resepti + kuvassa näkyvän vauvan itsetehdyn ketsupin ohje Naperosta nautiskelijaksi -kirjasta.

Pehmeät lihapullat/-pötköt

1,5dltäysjyväkuskusia, 400 g jauhelihaa, 2 kananmunaa, 2 rkl tomaattisosetta, 2 tl kuivattuja yrttejä, mustapippuria
Muun perheen taikinaan suolaa

Lämmitä uuni 200 asteiseksi.
Valmista kuskus pakkauksenohjeen mukaan
Sekoita kaikki ainekset tasaiseksi taikinaksi
Pyöritä kostutetuilla käsilä taikinasta joko pyöryköitä tai pötköjä uuninpellille leivinpaperin päälle.
Paista uunissa 20 min.

Alkuperäinen resepti Naperosta nautiskelijaksi -kirjasta

Munakasvohvelit

Munaa tarjosin Lukalle ensimmäisen kerran niin, että tein munasta ja kauramaidosta munakasvohvelin. Sittemmin olen tehnyt muitakin munaruokia ja munakasvohveleihinkin sekoittunut mm. kesäkurpitsaa. Munakasvohveliin tarvitsee 1 kananmunan, 1rkl kauramaitoa ja vaikkapa sitä kesäkurpitsaraastetta. Maustaakin näitä voi mm. paprikajauheella ja yrteillä. Vohvelimutti mulla on silikooninen tupperwarelta.

Espanjalainen perunamunakas

Tätä on tehty jo pariinkin otteeseen, on niin hyvää!
Oman palan päälle lautasella rouhii vaan vähän suolaa.

500 g perunoita, 2 salottisipulia tai 1 pieni sipuli,5kananmunaa, 2 dl oliiviöljyä, pippuria

Kuori ja viipaloi perunat ohuiksi siivuiksi. Hienonna sipuli.
Lämmitä n. 2 dl oliiviöljyä paistinpannulla- Lisääperunat ja sipuli. paistavälillä käännellen n. 20min, kunnes perunaton pehmenneet. Lsiää tarvittaessa öljyä paiston aikana. Kaadaseos talouspaperin päälle kuivumaan.
Riko kananmunat kulhoon, maustapippurilla. Lisää peruna-sipuliseos munien joukkoom.
Laita sama paistinpannu uudestaan lämpiämään ja lisäähiukan öljyä. Kaada seos pannulle ja paista kunnes munakkaan pohja on kypsynyt, anna hautua folion alla kypsäksi miedolla lämmöllä tai käännä munakas ja paista toiselta puolelta vielä muutama minuutti.

Alkuperäinen resepti Naperosta nautiskelijaksi -kirjasta

koko perheen reseptejä

Kasvispannari
(pieni piirakkavuoka, jos haluat tehdä pellillisen, niin tee ohje tuplana)

3 dl kauramaitoa, 3 kananmunaa, 1 rkloliiviöljyä, 2 dl vehnäjauhoja, 1 tl leivinjauhetta, 3 dl kukka- ja parsakaalia pieneksisilputtuna, 1/2 dl purjoa pieneksi silputtuna
(omaan annokseen voi päälle rouhia suolaa lautasella)

Lämmitäuuni 225-asteiseksi
Sekoita kulhossa kauramaito, kananmunat ja oliiviöljy.
Lisää jauhot ja leivinjauhe ja sekoita tasaiseksi.
Anna taikinan turvota sillä välin kun silppuat kaalit ja purjon.
Vuoraa esim. piirakkavuoka leivinpaperilla ja kaada taikina vuokaan. Ripottele päälle kasvikset.
Pasita pannukakkua uunissa n. 30 min.

SMOOTHIET JA PUUROT

Teen paljon smoothieitaja ne maittavat meillä hyvin ihan koko perheelle. Usein teen siinä samassa Lukalle kuin itsellenikin, mutta välilläteen pelkästään Lukalle omansa. Mulla on sen verran paljon hedelmäallergioita, että aina nuo smoothiet ei ole mulle sopivia. Nesteenä käytän pojalle kauramaitoa ja greek style kaurajugua käytänmyös, siinä kun ei ole mitään ylimääräisiä, kuten muissa kaurajuguissa. Smoothieen uppoaa yleensä aina banaani ja sitten vaihtelevasti monenlaisia hedelmiä ja marjoja, rasvaa smoothieen tulee avokadosta, rypsi- tai kookosöljystä.

Puuroja Luka syö aamuisin ja iltaisin. Aamuisin saa sotkea itse käsin ja lusikalla puuroa ja pojalle maistuu puuro ihan paljaaltaan. Usein sitten laitan tarjolle myös jotain hedelmää tai marjaa myös erikseen. Iltapuuroon sitten tulee laitettua sekaan marjaa tai hedelmää ja sen vedän sileäksi sauvasekoittimella ja sen verran löysäksi, että iltapuuro syödään siistimmin smoothiepussista. Aamupuuro on useimmiten kaurapuuroa, mutta ruista ja spelttiä ollaan syöty myös. Iltapuuroksi on vaikoitunut toistaiseksi riisihiutalepuur, jonka teen kauramaitoon ja yleisimmät kaverit iltpuuron sekaan ovat banaani, mango, luumu ja päärynä.

Herkkuja on myös olleet

Tuore ananas, grillattu kesäkurpitsa, vesimeloni, kurkku, tomaatti, avokado, kaikki naksut, äidin sormet ja isin varpaat 😀

Tällaisia koko perheen reseptejä tällä kertaa! Kesäkuu on kovassa vauhdissa ja jo kertynyt tältäkin kuultamuutama jakamisen arvoinen resepti, että näiden tiimoilta palataan taas tuolla kuun vaihteen tienoilla. Sillä välin kannattaa seurailla instassa varsinkin storyn puolta, sillä sieltä saattaa napata hyviä eväitä matkaan 😉

@outikarita

Jaa myös mieluusti kommenttikentässä teidän herkkuja vauvan tai koko perheen ruokailuun 🙂

Lukan syömisistä postausta ja ruokapäiväkirjaa voi lukea allaolevasta linkistä!

Lukan suuri vauvanruokapostaus

PS!
Näihin kannattaa tutustua!!!

Sormiruokailun ABC

Sormiruokailijan ensiapu

VKO 22 – tavallinen ruokapäiväkirja

Edellisviikolta jäi ruokapäiväkirja tekemättä ja liikunatpäiväkirjoista ei nyt kauheasti voi puhua. Oon jonkun verran tehnyt lihaskuntotreeniä, mutta jotenkin sitä vain ei toimeennu siihenkään kovin usein kun liikkuminen on nyt niin rajoittunut tuon mun ärsyttävän jalkavamman takia. Lihaskuntotreeniä tulee tehtyä ihan muutaman liikken juttuina välillä pojan kanssa touhutessa, niin niihin en ole edes laittanut aktiivisuusrannekkeeta treeniä päälle enkä mitenkään muista niitä. Yksi varsinainen treeni tuli viime viikolla tehtyä, siihen linkki lopussa. Muuten on tosiaan tehty välillä 1-2 jotain liikettä kun on tässä touhuillut poitsun kanssa.

Mun jalka on siis kipuillut nyt jo kolme viikkoa, eikä siedä kauheasti rasitusta. Nyt siihen on alkanut löytyä apua, mutta kehonhuolto ja lepo tähänkin näyttävät nyt vastauksina olevan. Jalka on siis kipeä eniten jalkapohjasta ja se alkaa kipuilemaan esim. kävelystä. Vaivaa on kuitenkin muuallakin ja esim. jalkapohjien lihaskalvot olleet kierät ja sitten käytin pitkän tauon jälkeen pitkään korkeita kiilakorkoja ja tämä vaiva pamahti päälle. Toisaalta ongelmaa selässä ja jaloissa on ollut, joten kiilakorot vaan provosoitsivat luultavasti vaivojani. Nyt on vahva usko, että vaiva alkaa olemaan vihdoin laantumaan päin, mutta pirun sitkeässä on ja kyllä, tästä on käyty lääkärissäkin. Jäsenkorjaajalle tänään sanoin, että jalka kun saadaan kuntoon niin seuraavaks täytyykin korjata pää, kun se hajoo tähän treenittömyyteen 😀

Nyt tulee siis vain ja ainoastaan ruokapäiväkirja viime viikolta

MAANANTAI

Aamupalana kaurapuuroa mustikoilla, chiasiemenillä ja mehukeitolla, tuoremehua ja teetä
Lounaana salaattia ja kaalipataa
Välipalana smoothie
Hups, aikataulut meni sekaisin niin jäi kotiruuat syömättä ja turvauduttiin mättöön 😛
Iltapalaakin jotain kyllä söin, mutta ei kuvaa…

TIISTAI

Aamupalana ruishiutalepuuroa mustaherukoilla, tuoremehua ja teetä
Lounaana cafe Steinerissa salaatti kanalla, vuohenjuustolla, aurinkokuivatuilla tomaateilla ja viinirypäleillä
Päivällisenä punajuuri-fetapastaa
Iltapalana (Lukan) kasvispannaria, ruisleipää kinkulla ja munalla

KESKIVIIKKO

Aamupalana ruishiutalepuuroa mustaherukoilla ja banaanilla, tuoremehua ja teetä
Lounaskulhossa superriisiä, tonikalaa, avokadoa, tomaattia, ananasta ja kurkkua
Välipalana real-leipää kinkulla, juustolla ja paprikalla
Päivällisenä punajuuri-fetapastaa
Iltapala ??? jotain…

TORSTAI

Aamupalana ruishiutalepuuroa mustaherukoilla ja banaanilla, tuoremehua ja teetä
Lounaspiknikillä mm. kuvan croissant tonnikalatäyteellä ym. ja kuvan ulkopuolelta mm. patonkia ja suklaata
Lapsiksen synttäreilläs moothievälipalan lisäksi mansikkakermakakkua
Päivälliseksi kana-kasvisvartaita ja ananasta grillistä sekä siemennäkkäriä
Iltapalana real -leipää kinkulla, juustolla ja kurkulla

PERJANTAI

Aamupalana tattaripuuroa voilla ja musteherukoilla, teetä
Lounasta Ruokissa, en muista mitä kaikkea lauatasella oli, mutta munakoisopaistos oli ihan jättihyvää!
Välipalana real -leipää kinkulla, juustolla ja paprikalla, latte
Päivällisenä kana-kasvisvartaita ja siemennäkkäriä
Iltapalanarahka-jugurtti ananasmurskalla ja granolalla

LAUANTAI

Aamupalana kaurapuuroa mansikoilla, chiasiemenillä ja mehukeitolla, tuoremehua ja teetä
Lounaana kanawrappia
Välipalana smoothie
Jädeä dumle ja fazerinapalloilla
Päivällisenä rapu-valkosipulivartaita ja salaattia, jossa grillistä halloumia,kesäkurpitsaa ja ananasta
Iltapalana real -leipää kinkulla, juustolla, kurkulla ja paprikalla

SUNNUNTAI

Aamupalana kaurapuuroa mansikoilla, chiasiemenillä ja mehukeitolla, tuoremehua ja teetä
Lounaana kanawrappia
Fastin proteiinipirtelö välipalana
Karkkia
Itsetehtyjä siipiä dipillä
Iltapalana ruisleipää kinkilla, juustolla, munalla ja kasviksilla

Sunnuntain puistotreeni omassa postauksessa!

Vartin puistotreeni

Tsekkaa myös

Raskauden jälkeinen nälkä ja sen laantuminen

Lukan suuri vauvanruokapostaus

IG

@outikarita