Raskausajan liikunta

Raskausajan liikunta ja alkuraskaus

Tämä raskausajan liikunta itselläni poikkeaa jonkin verran siitä miten olen liikkunut. Meikähän on ollut aina hyvin liikunnallinen ja nyt onkin elelty harvinaisen vähäliikunnallista aikakautta. Liikunnan vähentyminen on johtunut alkuraskauden huonovointisuudesta ja kun siitä pääsi eroon niin tovin vielä jatkui alkuraskauden väsymys, vaikkakin sekin vähän helpotti pahoinvoinnin helpottamisen myötä. Oon ikävoinut liikunnallisempaa arkea, mutta mun mielestä on kuitenkin turha ruveta rehkimään silloin kun keho selvästi pyytää lepoa. Viime viikkoina kiusana olleet sitten poskiontelotulehdus ja vatsatauti, juuri kun energiat alkoi olla entisellään. Eiköhän tästä kuitenkin taas uuteen nousuun pyrähdetä ja nyt onkin jo liikunta taas alkanut lisääntymään.

Raskausajan liikunta

Raskausajan liikunta tällä hetkellä

Edelleen ohjaan jumppatunteja, mutta otin kesälukkariin nyt vain yhden pumppitunninohjauksen. Sitä kun pystyy helposti soveltelemaan ja ottamaan vaikka vähän iisimmin itse. Eilen juuri huomasin, ettei vatsoja tehdä ihan niinkuin aiemmin… Vatsakin sen verran kasvanut että niin rakastamani vatsalihastreeni entisellään ei enää välttämättä edes kannata eikä tunnu enää hyvältäkään.

Salin puolella mua ei ole hetkeen näkynyt, tykkään treenailla paljon kotona ja kesäisten ilmojen salliessa ulkona. Lihaskuntoa haluan edelleen pitää yllä, mutta rääkkitreenit ja kovasykkeiset kiertoharjoittelutyyppiset treenit saaneet tällä hetkellä muuttua enemmän pumppaaviksi treeneiksi. Salillekin kuitenkin toisinaan edelleen suuntaan, koska kyllä mä edelleen tykkään salitreeneistä. Lihaskuntoa pyrin treenaamaan sen 1-2 kertaa viikossa. Ja tällä tarkoitan juurikin sellaista enemmän peruslihaskuntotreeniä salilla, kotona tai pihalla.

Raskausajan liikunta

Lihaskuntoa tulee treenattua myös hieman uusin tavoin. Tykkään enemmän tällä hetkellä keskittyä raskautta, tulevaa synnytystä ja raskaudesta palautumista tukevaan liikuntaan, kuten äitiyspilatekseen, jossa olen käynyt. Nyt on myös äitiysjooga testattu ja tykkään näistä kummastakin kovasti! Pilates ja jooga ovat ennestäänkin tuttuja, mutta nämä raskausaikaan painottuvat harjoitteet ovat monet uusia. Koen nämä tässä kohtaa myös hyvin tärkeiksi, sillä fyysinen hyvinvointi on mulle tärkeää ja haluan pitää siitä nyt raskausaikanakin hyvää huolta ja jo nyt suunnata ajatuksia myös sinne palautumiseen, sillä monia asioita voi tehdä jo etukäteen. Aamuisin myös otan lyhyen kropan herättelyja venyttelytuoksion ja nyt puhutaan siis ihan lyhyestä sellaisesta, se tuntuu aamuisin hyvältä!

Tykkään myös tanssia ja zumbata. Kotona pistänkin aika usein tanssiksi, kun harvoin tuntuu sopivan nuo ohjatut zumbat omiin aikatauluihin. Zumbassakin täytyy vähän kevittää välillä hypyissä ja keikutuksissa, mutta jälleen omaa kroppaa kuunnellen. Tanssiminen on vaan aina ollut niin mun juttu!

Kesäisin rakastamani rullaluistelu saa nyt tämän kesän olla tauolla ja keskitytään enemmän lenkkeilyyn kävellen ja kenties pyöräilyyn. Itseasiassa en ole kertaakaan raskausaikana vielä pyöräillyt. Nyt kun työmatkakin on niin lyhyt, niin tulee vaan käveltyä. Tarkoitus olisi kuitenkin tuota pyöräilyäkin kokeilla ja juhannuksen jälkeen kun työmatka on parin viikon päästä pidempi niin voisi sitä pyöräillä tuon matkan mikäli tuo pyöräily hyvältä tuntuu.

Nyt Italiassa ollessani paljon kävellään ja äitiysjoogataan. Palataan vaikka reissun jälkeen siihen, että miten täällä reissussa on liikuttu. Yleensä sitä kävelyä on reissun päällä tullut ja paljon!

Omaa kroppaa kuunnellen ja fyysisestä hyvinvoinnista huolehtien tätä raskausajan liikuntaakin harrastetaan.

Raskausajan liikunta

Tärkeintä on hyvinvointi

Olet sitten normaalipainoinen, alipainoinen, ylipainoinen, minkä painoinen tahansa niin jonkun tietyn painon tavoitteleminen ei ole mielestäni tärkeää. Paljon tärkeämpää olisi tavoitella hyvinvointia ja terveyttä. Paino ei sitä kerro! Normaalipainoinen ei välttämättä voi hyvin eikä välttämättä elä terveellisesti. Suoraan sanottuna taas reilu ylipaino ja reilu aliopaino tuo omat terveysriskinsä ja ongelmansa ja vaikuttaa osaltaan hyvinvointiimme, vaikka olisikin sinut itsensä kanssa muutoin. On tärkeää viihtyä omassa kehossaan, se on yksi iso hyvinvoinnin osatekijä! Paino ei välttämättä kuitenkaan kerro viihtyykö ihminen omassa kehossaan, sen kertoo ihmisen oma tunne. Tähän tunteeseen voi vaikuttaa muutoinkin kun pyrkimällä muuttamaan itseään ulkoisesti, sillä sisäinen hyvinvointi vaikuttaa paljon minä kuvaamme. Sisäinen ja ulkoinen hyvinvointi kulkevat käsikädessä, kummatkin vaikuttavat toisiinsa.

Tänään vietetään Älä laihduta -päivää ja onhan se laihduttaminen joskus ihan ok, mutta itse neuvoisin joskus miettimään sitä laihduttamista vähän syvällisemminkin. Paino, ulkonäkö, kropan malli, mikään näistä ei tuo yksin onnea. Ne on vain hyvinvoinnin osatekijöitä, mutta hyvinvointi koostuu monipuolisesti monista eri seikoista, joita jo edellisessä kappaleessa luettelin. Jos haluaa muutosta ulkomuotoonsa, niin olisi ensin aina hyvä miettiä syyt, muutkin kuin ulkoiset syyt, sillä vain ulkoisten seikkojen takia ei lopulta saakaan sitä haluttua tulosta, ei vaikka se ulkomuoto muutuisi. Jos kaipaa erilaista peilikuvaa muodoiltaan niin elämäntapoja kannattaa tsekata. Aina ei tarvitse dietata, se on usein vain hetkellistä tulosta. Viime vuonna kun osallistuin MT Personal Trainingin Muutos 100 valmennukseen niin ajattelin, että tätähän sen pitäisi olla jos haluaa ulkoisia muutoksia, muutosta elämäntapoihin kokonaisvaltaisesti, lepo, ruoka, ravinto, liikunta, työ, suhteet…. Haluaako muutosta ulkomuotoon vai ennenkaikkea kuitenkin hyvinvointiin?

Liikunnassa ja syömisissä kaiken a ja ö on juuri se hyvinvointi, mikä tuntuu hyvältä ja mikä saa sinut voimaan hyvin! Kaikkea liikuntaakin voi kokeilla eikä mitään kannata hylätä ennakkoajatuksen takia, mutta jos oikeasti salilla painojen kanssa treenaaminen ja laitteiden kuluttaminen ei ole mielekästä niin ei sitä ole pakko tehdä, ei ole pakko juosta, vetää porrastreenejä, joogata…. Tärkeää on löytää ne tavat liikkua mitkä tuovat itselle hyvää oloa! Itse liputan monipuolisen liikunnan puolesta ja terveysliikunnan näkökulmasta se monipuolisuus onkin tärkeää, lihastreeniä, liikkuvuutta, aerobista jne, mutta näihin kaikkiin löytyy paljon erilaisia mahdollisuuksia.

Syömisen kanssa on sama juttu. Jos susta tuntuu ihan oikeasti hyvältä syödä joka päivä kanaa,riisiä ja parsakaalia niin ihan vapaasti, mutta…. Mikään yksittäinen ruoka-aine ja tietty tapa syödä ei ole ultimaattisen terveyden tae. Ruuan pitää olla hyvää ja monipuolista, siitä kuuluu saada hyvä olo ja sopivasti energiaa. Sen kuuluu tukea hyvinvointimme eri osa-alueita. Itse liputan puhtaan ruuan puolesta, mutta en ole sen suhteen täys ruokanatsi, vaan lautaselleni eksyy myös ei niin puhdasta ruokaa ajoittain. Pidän tärkeänä kuitenkin sitä että syömisten pohja on kunnossa ja se pääsääntöisesti tukee sitä hyvää oloa ja kyllähän se munkkikin tukee taas tiettyjä hyvinvoinnin osa-alueita. Mun mielestä tärkeää on syömisissäkin rentous ja mulle on ainakin tärkeää, että voi syödä ihan tavallsiat kotiruokaa miettimättä onko tässä nyt tarpeeksi protskuja ja ei kai ole nyt liikaa rasvaa. Samoin kylässä voin ottaa pullan jos tekee mieli, mutta yhtä hyvin kieltäytyä jos ei tee mieli. Kyllä se oma keho kertoo minkä verran syödä ja mikä tuo sitä hyvää oloa ja energiaa.

Tähän teksiin syttyi vain pieni ajatus ja nyt näppistä sauhuttaessa pienen ajatuksen esille tuonti veikin monta riviä samalla kun punainen lanka kulkee kenties kuin serpenttiini 😀

Heräsikö sinulle ajatuksia?