9 kuukautta synnytyksestä, pitäskö tehdä jo jotain?

Synnytyksestä on jo 9 kuukautta vai vasta 9 kuukautta…

Pohdin välillä itsekin, sen lisäksi, että saan välillä kysymuksiä asiasta, että koskahan näistä lopuista raskaukiloista pääsee eroon ja pitäisikö asiaa boostata jotenkin. Olen kuitenkin tullut aina siihen tulokseen, että kuunnellaan nyt kehoa ja annetaan sen hakea uomiaan. Tässä ei ole kiire, ei mun tilanne nyt kuitenkaan paha ole ja vaikka välillä itse ikävöinkin timmimpää kroppaa, niin omaan silmään mun kroppa on kuitenkin ihan sopusuhtainen nytkin. Osaksi varmaan näistä lisäkiloista huolimatta sopusuhtaisuutta tuo sekin, kun rintavarustus on isompi. Sen timmiytymisen aika on taas joskus! Mä ajattelen kuitenkin, että synnytyksestä on vasta 9 kk.

Lainaukset tekstissä kirjasta Liikkuvan äidin hyvinvointi – Mari Stenman

Imetän vielä, mutta lapsi syö jo muutakin. Kyllä, kyllä, mutta imetän tosiaan edelleen ja haluan imettää. Maidontulo on tasaantunut lapsen tarpeita vastaavaksi, alun ylituotannon jälkeen, mutta edelleen imetys tuo lisäkulutusta ja energian lisätarvetta. Laihdutus ja miinuskalorit vaikuttavat kuitenkin edelleen täysimetyksenkin loputtua maidontuotantoon. ”Painon sopiva ja turvallinen pudotustahti on n. 0,5 kg/vko. Suurempi pudotus johtaa helposti väsymykseen ja maidon tuotannon ehtymiseen. Painonpudotusta tavoitteleva äiti voi vähentää energiansaantiaan n. 500 kcal päivässä, kuitenkin niin, että kokonaisenergianmäärä on vähintään 1800 kcal.” Kokonaisenergianmäärä voi olla siis suurempikin, se riippuu kulutuksesta.

Mulla alkoi paino hiljalleen pudota tuolla hieman ennen täysimetyksen loppumista. Välillä se on pysynyt tuon jälkeen paikallaan ja sitten taas alkanut hiipiä alaspäin. Mulla tahti on siis ollut vielä hitaampi, kuin edellä mainittu suositus enimmäistahdista. Oon itse tyytyväinen siihen, että oon antanut kehon toimia tavallaan ja antanut aikaa itselleni, vaikka välillä onkin rehellisesti sanottuna harmittanut ne ylimääräiset kilot ja se, ettei tunnu olevan vaikutusta sillä paljonko syön ja liikun. Noh, on sillä varmaan jotain vaikutusta, mutta se aikaväli kun paino ei hievahtanut mihinkään suuntaan, ei ylös eikä alas, vähensin sitten herkkuja tai annoin palaa niiden suhteen. Nyt tilanne on jo hieman eri ja sillä onkin jo vaikutusta. Tuolloin kroppa ei vaan ollut siltäosin yhteistyöhaluinen tai valmis. Nälkää kun en ole ollut valmis näkemään tässä vauva-arjessa.

”Olisi hyvin mustavalkoista ajatella, että raskauskilojen pudotus olisi pelkkää matematiikkaa ja tahdonvoimaa. Ne ovat kyllä osa sitä, mutta vähintään yhtä tärkeässä roolissa on elämänhallinta. Miten kuormittavaa arki on, saako ulkopuolista apua, onko mahdollista nukkua ja levätä riittävästi, miten mieli voi jne.” Hormonitoiminnalla on myös osuutensa. Toisilla prolaktiini (imetyshormoni) pistää kroppaa säästöliekille, sama hormoni vaikuttaa muuten hedelmällisyyteen. Mulla ei myöskään hormonitoiminta ole siltä osin palautunut, että kuukautiset olisivat palanneet. Enkä usko, että palaakaan ennen imetyksen loppumista. Muutenkaan kehon hormonitoiminta ei kaikilta osin palaudu ennalleen ennen imetyksen loppumista eikä ihan heti sen jälkeenkään, koska imetyshormoni vaikuttaa kehossa. Kaikkien meidän kehot eivät vaan myöskään toimi samoin.

”Raskauskilojen karistaminen on edullista terveydelle. Tutkimuksen mukaan vuoden sisällä pudotetut kilot ennustivat parempaa terveyttä. Raskauskilojen onnistunut karistaminen näyttää olevan yhteydessä mm. pienempään sydän- ja verisuonitautien riskiin myöhemmin elämässä. Monella toimiva tavoite on päästä normaalipainoon imetyksen loputtua.” Mulla kun pikkuhiljaa tässä alkanut nuo kilot karisemaan niin voihan olla, että ne tuossa vuoden kohdalla on karistettu ilman suurempia ponnisteluja. Toisaalta imetys ei ole välttämättä siinä kohtaa vielä loppumassa ja se tätä tahtia tosiaan saattaa myös jarruttaa. Varmasti kilot saisin nopeampaakin karistettua. Nyt kun ne on lähteneet liikkeelle, niin homma saisi lisävauhtia varmasti jos asiaan panostaisin ja jättäisi vaikkapa herkut kokonaan pois, mutta en pidä asian kanssa niin kiirettä, että rupeisin täyteen herkkulakkoon. Liikunnanmäärä on ollut melko korkeaakin, ennenkuin jalka otti ja kiukustui mun jatkuvasta lenkkeilystä, kun se olisi tarvinnut enemmän lepoa ja kehonhuoltoa. Lenkkeily oli vaan kätevä tapa liikkua vauvan kanssa ja nyt liikunta on rajoittunutta, kunnes taas jalka on kunnolla iskussa! Toisaalta huomaan nyt pärjääväni myös vähemmällä ruokamäärällä kun liikuntaa on vähemmän ja aktiivisempina päivinä tulee syötyä taas enemmän. Kroppaa kuunnellen siis ja edelleen herkkuhetkiä sallien. En myöskään jaksa miettiä kaloreita vaan syön fiiliksen mukaan ja myös kuulostellen kehon viestejä.

Hyvä on muistaa myös seuraava kappale tuosta kirjasta, niin alkukuukausina kuin näin myöhemminkin. ”Suurimmalla osalla vanhemmista jatkuva väsymys ja riittämättömyyden tunne kulkevat rinnakkain vaipanvaihtojen, syöttöjen ja nukuttamisen kanssa. Tällöin ei ole järkevää nostaa raskauskiloja liian suureen rooliin ajatuksissa. Silti on järkevää syödä pääsääntöisesti terveellisesti ja harrastaa liikuntaa, sillä ne lisäävät hyvinvointia ja vireyttä.” Muistan kyllä alkukuukausilta tuon väsymuyksen ja riittämättömyyden tunteen. On hyvin yksilöllistä missä ajassa nämä asiat tasaantuvat ja helpottuvat. Itse nyt tätä kirjoittaessa huomaan ynnääväni yhteen sen, että noihin aikoihin kun paino alkoi hiljalleen pudota ilman että tein asian eteen mitään, oli juuri sitä aikaa kun nuo tuntemukset ja väsymykset alkoivat tasaantua ja helpottaa.

Summa summarum. Suunta on oikea ja paino on lähtenyt pikku-pikkuhiljaa alaspäin ja kehon koostumus ja muotokin alkaneet muuttua, kropassa on tapahtunut ns. tiivistymistä ja timmiytymistä. On tässä hitaassa tahdissa sekin hyöty, että iho pysyy paremmin mukana 😀

Otetaan nyt loppuun vielä muutoskuvat. Kuvien paita ei ole paras muutoskuviin, kun on tuollainen rypytetty, mutta tällä setillä kun on otettu sieltä loppuraskaudesta alkaen näitä kuvia, niin samalla vaateparilla mennään nämä edelleen 😀

Päivä ennen synnytystä, n. viikko jälkeen ja viimeisessä kuvassa n. 6 viikkoa synnytyksen jälkeen
6 kk synnytyksen jälkeen,vielä haluttiin käsillä vähän peitellä 😛

Ja lopuksi, nyt 9 kk synnytyksen jälkeen, että kyllä tässä jotain on tapahtunut! Itsekin huomaa näin kuvista parhaiten muutoksen ja oikeastaan yllätyin nyt itsekin miten muutosta on tullut kolmessa kuukaudessa, hitaan hitaasta painon putoamisestahdista huolimatta. Ei voi muuta sanoa, että suunta on oikea ja jatketaan vaan samaa rataa edelleen!

Lue myös

Kantakalvontulehdus – Olisko aika sille pakkolevolle

Äitien lihoaminen puhuttaa

Heinä- ja elokuun vaihteen ruokapäiväkirja

IG

@outikarita

VKO 30 liikunnat ja parhaat palat

Viime viikolla loukkasin jo valmiiksi kipeän jalkani vähän pahemmin. Sen jälkeen tulikin tavoitteeksi mahdollisimman vähän askelia ja hetkellisesti nyt liikuntana ainoastaan kehonhuoltoa, kunnes saadaan tilanne rauhoittumaan. Tuosta jalan jutusta voit lukeaalla olevasta linkistä.

Kantakalvontulehdus – Olisko aika sille pakkolevolle

Vaikka sitä kuinka yrittää minimoida askeleet niin, kyllä niitä silti yllättävän paljon tulee, kuten huomata voi. Viikonloppu tuli pääosin huilailtua, perjantaikin sen jälkeen kun olin jalkani loukannut. Viikon liikunnat sitten jäi oikeastaan alkuviikkoon, joka kyllä liikuntojen osalta alkoi lupaavasti, mutta tyssäsi sitten. Ensi viikolla onkin pitkästä aikaa tulossa koko viikon kattava ruokapäiväkirja! Nyt mennään vielä näillä viikon ja päivien parhailla paloilla.

MAANANTAI

Aktiivinen aika 6 h 51 min
Askeleet 7101
Kulutus 2216

Kotitreeni 15 min, 39 kcal

Aloitetaan salaatilla nää viikon parhaat, sillä niitä kuluu edelleen, lähes joka päivä salaattilounas!

TIISTAI

Aktiivinen aika 7 h 25 min
Askeleet 8933
Kulutus 2351

Melonta n. 1,5 h, mutta ekalla pätkällä oli unohtunut laittaa kello mittaamaan aktiviteettia. Melonta oli kyllä ihan superkivaa ja tässä ei jalkakaan rasittunut!

Pyöräily Luka kyydissä 25 min, 142kcal

Melonta eväät pysähdyspaikalla

KESKIVIIKKO

Aktiivinen aika 4 h 35 min
Askeleet 5011
Kulutus 1949

Lounaana tonnikalapiirakka, tehty jääkaapin jämistä ja hyvää tuli!
Illalla herkuteltiin proseccojäätelöllä kälyjen kanssa, nam!

TORSTAI

Aktiivinen aika 5 h 48 min
Askeleet 6246
Kulutus 2068

Kotitreeni 30 min, 96 kcal

Possupihviä grillistä ja paistettuja perunoita, sieniä ja sipulia.Silloin kun ei jaksa tehdä salaattia niin nopeena ratkaisuna tomaatti toimii aina!

PERJANTAI

Aamupäivällä loukattu jalka pahemmin!

Aktiivinen aika 4 h 40 min
Askeleet 4074
Kulutus 2059

Joskus muutakin aamuapalaa kuin puuroa…

LAUANTAI

Aktiivinen aika 4 h 8 min
Askeleet 3718
Kulutus 1975

Mediterrian pasta, niin kuin mä toiveen kerran Rikulle esitin

SUNNUNTAI

Aktiivinen aika 4 h
Askeleet 3651
Kulutus 1929

Paistettua lohta chilillä, valkospulilla, seesaminsiemenillä ja herkut lisukkeet!

Jäikö joku ruoka mietityttämään reseptiikaltaan?

Suurin osa tehty omasta päästä, mutta voidaan yrittää muistella suurpiirteistä reseptiä ainakin 😀

Tsekkaa myös

Pizzaleipä – paljon kyselty resepti

Kantakalvontulehdus – Olisko aika sille pakkolevolle?

IG

@outikarita