Kotiäidin päivien aktiivisuus

Ostin reilu viikko sitten itselleni uuden aktiivisuusrannekkeen ja päädyin Polar A370. Tästä onkin tullut paljon kyselyitä, että onko rannekeollut hyvä ja voisinko jakaa jotain käyttökokemuksia. En osaa ehkä sen kummemmin kertoa, kuin että olen tykännyt. Ranneke on toiminut moitteettomasti ja mittaamalla sykettä jatkuvasti ottaa kaiken aktiivisuuden huomioon ja sitä on ollut kyllä mielenkiintoista seurata. Miten korkealle aktiivisuus oikeasti nousee ihan kotipuuhista ja vauvan kanssa touhuamisesta. Nyt ajattelinkin pureutua tähän vauva-arjen aktiivisuuteen parin esimerkkipäivän myötä, joissa on vietetty ihan tavallisia vauva-arjen päiviä.

Olen asettanut rannekkeeseen aktiivisuustasoon korkeimpaan 3 tasoon. Alkuun laitoin 2 tason, koska se kuulosti hyvältä, mutta ensimmäisen päivän jälkeen huomasin, että se täyttyy todella helposti. Vaihdoin aktiivisuustason kolmoseen ja sehän nyt täytyy lähes joka päivä!

Taso1: Jos päivääsi kuuluuvain hieman liikutaa ja paljon istumista, autolla taijulkisella kulkuneuvolla tehtäviä työmatkoja ja muuta vastaavaa,kanattaa valita tämä aktiivisuustaso.
Taso 2: Jos vietät suurimman osan päivästä seisallasi esimerkiksi työsi luonteenvuoksi tai kotiaskareiden parisa, tämä on sopiva aktiivisuustaso.
Taso 3: Jos työsi on fyysisesti vaativaa, harrastat liikuntaa tai olet muuten enimmäkseen aktiivisesti liikkeellä, tämä aktiivisuustasosopii sinulle.

Kotipäivä! Tiistaina oli varsinainen kotipäivä! Käytiin kyllä pojan kanssa tunnin vaunulenkillä, mutta muuten ihan kotoiltiin. Touhusin pojan kanssa ja siihen liittyy paljon kanniskelua ja hytkyttelyjä, nosteluja ja kumarteluja. Kotihommia tuli tehtyä monenmoisia ja illalla vietettyä pojan kanssa vielä pieni tanssihetkikin. Jumppapallon päällä pomputtelu vauvan kanssa muuten kerää aikas kivasti aktiivisuutta ja askelia päivään.

Aktiivisin päivä! Tämän viikon aktiivisin päivä oli perjantai, sekin oli tavallaan kotipäivä, mutta ei samalla tavalla kuin tuo tiistai. Tuolloin meli tuli vieraita, meillä oli Marraskuisten treffit. Tuo olikin aika aktiivista touhua kun sai häsätä keittiössäkin vähän enempi, Luka oli myös pariin otteeseen kantoliinassa ja se nostaa selvästi heti aktiivisuutta kun hääräilee pienen lisäpainon kanssa. Treffien jälkeen tuli käytyä tunnin vaunulenkillä, jota vielä buustasi kaverin kanssa juttelu puhelimessa ja yhdellä kädellä vaunujen työntö. Ilta meni melko iisisti, mutta kuuluihan siihenkin pientä kotiaskaretta ja vauvan kanssa touhuilua.

Passiivisin päivä! Lauantai oli tämän viikon passiivisin päivä, silloin jäi aktiivisuustasot reippaastikin täyttymättä tuolla kolmostasolla. Päivään ei kuulunut lenkkiä, ajeltiin autolla käymään vähän kaupoilla ja sitten käytiin kyläilemässä. Aamupäivä ja ilta oli rentoa kotoilua, pientä kotiaskaretta, leipomista ja vauvankanssa touhuilua. Kuitenkin kaikki touhuilut ja Lukan kanssa oleminen jakaantui meille kummallekin, niin se selvästi laskee mun aktiivisuutta ja varsinkin kun ei tullut tuota lenkkiä. Hyvä palautumispäivä muuten niin aktiiviseen viikkoon!

Vaunulenkit muuten menee mulla korkean aktiivisuuden intensiteettiin ja ei se nyt ihan kevyttä olekaan kun reippasti kävelee. Tuohon aktiivisuuden mittaamiseen kuuluu myös jaottelu eri toimintojen aktiivisuustasoihin ja sehän tulee tuosta sykkeenmittauksen kautta. Laite huomioi levon, istumisen tai muun passiivisen toiminnan sekä matalan, keskitason ja korkean aktiivisuuden tuossa järjestyksessä kun noita kuvia katsoo (ensimmäinen pykälä on laitteen havainnoimatonta toimintaa, esim. kun ranneke on latauksessa tai muuten pois käytöstä). Ohjelma kertoo myös kulutetut kalorit, jossa se huomioi pituuden, painon ja aktiivisuuden, mutta ei imettämistä, heh. Uniajan seuranta on myös mielenkiintoista ja siitä voin rustailla oman postauksensa. Näissä kuvissa ei näy kaikki yölliset lyhyet katkokset, ne havainnoituu erikseen uniajan seurantakuvissa paremmin.

Onko sulla käytössä jotain aktiivisuusranneketta?

Ensi postauksessa sitten tulossa ruoka- ja liikuntapäiväkirja tältä viikolta.
Ehkäpä lisäilen siihen päivittäiset aktiivisuusprosentit vielä 🙂

IG: @outikarita

ja päivitänpä ensi viikon FitFashionin instastorya myös: @fitfashionfi 

Aktiivisuuden ja levon seurantaa

Sain ystispäivälahjana Rikulta Polar Loop rannekkeen, jota olin jo pidemmän aikaa halunnut. Ny se on ollut kädessä 24/7 ja mittaillut aktiivisuuttani sekä lepoani.

hdr

Mihis meikäläinen, suht aktiivinen ihminen tällaista sitten tarvitsee?

Mielenkiinto. Tavoitteet. Fakta.

Noihin kolmeen asiaan ranneke vastaa. Mun mielestä on mielenkiintoista seurata päivittäistä aktiivisuutta, askelten määrää ja istumista. Eipä ole tullut tajuttuakaan kuinka paljon sitä päivän aikana tulee istuttua, aikas paljon vaikka olisin ajatellut työni olevan hyvin aktiivista kuitenkin. On myös hyvin mielenkiintoista seurata unen määrää ja laatua. Kun nämä tiedot sitten iskeytyvät kännykän näytöllä tarkempaan syyniin puhuu fakta puolestaan! nukkuessani nukun levollisesti, mutta unen määrä jää toisinaan liian vähäiseksi, johtuen ihan siitä etten mene tarpeeksi ajoissa sänkyyn ja tämähän oli nyt hyvinvivoinnin muistilistassanikin! Tämä vempele luo myös tavoitteita, haluaa saada sen aktiivisuuden täyteen ja jos puolessa välissä päivää huomaa että ohhoh, aktiivisuutta ei ole juuri kertynyt niin tsemppaa se tekemään jotain saavuttaakseen tavoitteet tai illalla kun puuttuu se 2 minuuttia hölkkää siitä 100 % aktiivisuudesta 😀

Vain kerran ranneke on tärissyt mun kädessä, oli aika lähteä liikkeelle. Se oli se ystispäivä kun vietettiin löhöpäivää ja annoin täristä 😀 Kahtena päivä aktiivisuus oli sadassa, viime viikolla tiistaina kun oli omat jumppaohjauksetkin sekä sunnuntaina, jolloin kävin lenkillä. Perjantaina tuli melkein täyteen ja silloin aktiivisuus oli kyllä sadassa, olin nimittäin Megazonessa sotimassa ja hikihän siellä tuli, ilmankos kun olin kolmanneksi paras sotija 😉 Askelissa kyllä ylittyy päivittäin tuo 10 000 askelta, jota pidetään jonkinlaisena askeltavoitteena yleisesti käsittääkseni. Viime viikolla ainoastaan yhtenä päivänä jäi alle, päivänä jolloin makasin koko aamupäivän kaksinkerroin kärsien kuukautisista.

Alla viime viikon kooste. Askeleet on kuvassa kilometreinä, määrälliseti askeleita tuli 79 595. Yhtään passiivisuusleimaa en kerännyt, nekin näkyvät koosteessa, mutta eivät mahtuneet kuvakaappaukseen todisteeksi 😛

Screenshot_2016-02-22-20-04-59

Tällä hetkellä mulla on taso 1 käytössä. Täytyisi hommata tuohon kaveriksi vielä sykevyö niin aktiivisuus tulisi todemmaksi ja tavoitteen voisi asettaa sinne 2 tasolle, joka sopisi meitille luultavasti tai ainakin sitten kun starttaan taas pyöräilykauden ja työmatkaliikuntaa alkaa tulla. Tietokoneella saa kyllä lisättyä kalenteriin harjoitteet, joita on tehnyt ja viime viikolla lisäsinkin esim. pumppitunnin ja arvioitsin siihen keskisykkeen. Aktiivisuutta tämä lisäys ei kuitenkaan nostanut (?) enkä tiedä miksei. Itseäni hieman ärsyttää että aktiivisuuslukema jää pienemmksi jota se todellisuudessa on ollut, vaikka itse tiedänkin mitä olen tehnyt niin…. Ranneke kun huomioi vain liikkeen, ei sitä kuinka raskasta se on ollut, sykevyö antaisi tässä asiassa lisää infoa Loopille.

Taso 1
Jos päivääsi kuuluu vain hieman liikuntaa ja paljon istumista, autolla tai julkisella kulkuneuvolla tehtäviä työmatkoja ja muuta vastaavaa, kannattaa valita tämä aktiivisuustaso.

Taso2
Jos vietät suurimman osan päivästä seisaallasi esimerkiksi työsi luonteen vuoksi tai kotiaskareiden parissa, tämä on sopiva aktiivisuustaso.

Taso 3
Jos työsi on fyysisesti vaativaa, harrastat liikuntaa tai olet muuten enimmäkseen aktiivisesti liikkeellä, tämä aktiivisuustaso sopii sinulle.

dav

Pst.
Olisi tarkoitus tehdä teille 3 arkipäivän postaus mun arjesta vielä tällä viikolla, siihen voisin liittää päiväkohtaiset Polarin päiväkirjamerkinnätkin 😉

Onko muita aktiivisuusrannekkeen käyttäjiä?