Ruokavalioni muutokset vuosien saatossa

Sain yhteen ruokapäiväkirjaani kommentin, josta sain ajatuksen tähän postaukseen. Kommentissa kyseltiin välipalojeni muuttumisesta. Aloin miettimään erilaisia ”ruokavalioitani”. Lainausmerkit siksi, että on hassua puhua ruokavaliosta, mä nyt syön mitä syön, en koe noudattavani tällä hetkellä mitään ruokavaliota. Noh, mutta ruokavalioita on ollut ajan saatossa monenlaisia. Tää koonti on ehkä jostain 2000 -luvun alkupuolelta alkaen tähän päivään 😉

Söin miten saattuu

Nuorena aikuisena en sen koommin miettinyt mitä söin, enkä ylipäätänsä sen koommin ruuan merkitystä. Kunhan söin jotain. Tuolloin ostin usein lihaa ja kanaa marinoituna, oikeastaan aina. Jos söin jugurtteja oli ne aina jotain maustettuja jugurtteja, eväinä toimi usein töissä valmisruuat, mutta kotona kyllä kokkasin. Olin hoikka, aineenvaihdunta pelasi, liikuin paljon ja söin miten sattuu.

Fitness muutti syömisiäni

Kehonkoostumuksesta aloin kiinnostumaan reilu parikymppisenä kun olin eksynyt salille ja kuntosalin ryhmäliikuntatunneille ja niissä hetken jo käynyt. Mitattiin mun rasvaprosentti ja otin ensimmäisen ruokavalioni. Sain hoikan kroppani kehonkoostumusta parannettua ja innostuin hommasta, hommasta nimeltä fitness. Fitness ei ollut tuolloin 2007-2008 kun siitä enemmän kiinnostuinvielä erityisemmin pinnalla, ei ollut mitään fitnessbuumia. Salilla muutama treenaili kisoihin ja kiinnostuin asiasta. Niinpä lähti ajatus kisata itsekin ja käynnistyi fitneksen täyteisen vuodet.

En noudattanut noina aikoina kun kisasin 2008, 2010 ja 2014 ympärivuotisesti tiukkaa ruokavaliota, vaan kisojen välit söin hyvinkin rennosti ennen kisadiettejä. Viimeisiin kisoihin panostin siltä osin enemmän, että noudatin jo ennen kisadiettiä tarkempaa ruokavaliota ja sainkin hyviä tuloksia aikaiseksi. Nuo fitnessvuodet muuttivat paljonkin sitä miten söin. Kiinnostus siihen mitä syön kasvoi ja aloin syömään enemmän hyviä rasvoja ja puhtaampaa ruokaa, ei enää marinoituja kanoja ja lihoja juurikaan mm. Ihoni tykkäsi todella hyvää ruokavalion muutoksista. Tuolloin huomasin, että suurimman avun saan atooppiseen ihooni ruuasta ja etenkin rasvoista!

Paljon proteiinivalmisteita tuli kyllä kulutettua, palkkaria, laturia, treenijuomaa ym. ja sitten ne kaikki puddingjauheet ja proteiinipatukat. Niitä kului hirmuisesti ja tuossa viimeisten kisojen jälkeen halusin alkaa niitä vähentämään.  Nykyäänkin joskus tulee osteltua joitain proteeinirahkoja tai valmiita proteiinivanukkaita ja jotain juomia joskus, mutta ei kyllä siinä määrin enää ja protskupatukatkin on enemmän hätävara joskus tai reissueväs. Protskujauheet tykkään ostaa smoothieihin hyvin puhtaina ja varsinaiselle palkkarille en ole kokenut nyt hetkeen tarvetta.

Maidoton-gluteeniton

Fitnessvuodet eivät saaneet minua välttelemään esim. hiilareita, mitä jotkut ihmettelivät. Olihan tuossa vaihe kun hiilarittomuus oli niin in ja monet ajattelivat, että hiilarit ja fitness eivät sopisi yhteen. Mun kropalle on kuitenkin hiilarit aina olleet ystäviä. Mä en muutenkaan ole ollut mihinkään ruokavaliovillityksiin hurahtavaa tyyppiä. Halusin kuitenkin kokeilla maidotonta ja gluteenitonta ruokavaliota ja katsoa olisiko sillä vaikutusta ihooni ja sairastelukierteeseeni.

2015 taisi olla se kun lähdin tuota maidotonta ja gluteenitonta kokeilemaan. Pyysin silloin MT Personal Trainingin Tuukkaa auttamaan mua ja hän suunnitteli järkevän pohjan mun kokeilulle. Olin alkuun täysin ilman hetken aikaa ja sitten jatkoin linjalla vähemmän maitoa ja gluteenia. Vaikutuksia oli ihoon selvästi ja sattumaa tai vaikutusta, niin myös sairastelut alkoivat vähentyä tuolloin. Huomasin myös 2015 ja 2016 vuosien aikana, että tämähän vaikuttaa myös mun hormoonitoimintaan. Kun söin rajattomasti gluteenia ja maitoa kesän 2016 kuukautiskiertoni piteni ja kun taas vähensin, niin palasi kiertoni 4 viikkoiseksi. Tällä oli myös positiivisia vaikutuksia siihen, että löysin uusia ruokajuttuja, kun oli pakko miettiä millä korvata maitoa ja gluteenia.

Alun kokeilun jälkeen en kuitenkaan halunnut missään kohtaa pitää nollalinjaa maidosta ja gluteenista, mutta pidin pitkään linjaa vähemmän maitoa ja gluteenia, johon ehkä joskus vielä palaan, sillä ihoni tykkäsi tuosta kovasti.

Raskaus muutti taas ruokavaliota

Raskaana ollessani ihoni voi paremmin kuin koskaan! Oikeastaan atopiasta ei ollut merkkejäkään. Pikkuhiljaa maitotuotteiden ja gluteenin määrä alkoi taas kasvaa ruokavaliossani ja tämä ei tuonut negatiivisia vaikutuksia kehoon, joten ajattelin, että antaa mennä sitten vaan. Raskaana ollessa alkuun oli huonovointisuutta ja tuolloin tuli syötyä paljon välipaloja kun ei oikein ruoka maittanut. Söin mitä mieli teki ja mikä upposi. Keskivaiheilla raskautta huonovointisuutta ei ollut ja söin aika normaaliin tapaan. Loppuraskaudesta taas vatsa täyttyi todella nopeaan ja kulutukseni oli vähäisempää kun liitoskivut rajoittivat paljon liikkumistani.

Synnytyksen jälkeen ja imetysaika

No synnytyksen jälkeenhän oli jonkun aikaa ihan pohjaton vatsa ja jatkuva nälkä! En ollut sitten nälkää hetkeen tuntenutkaan ja voi että kun ruoka oli vaan hyvää, oli se sitten mitä tahansa. Huima ero varsinkin tuohon loppuraskaauteen. Imetys vaatii hiilareita ja sen kyllä huomaa! Jos yrittääs yödä jonkun ”kevyemmän” lounaan niin johan iskee hetken päästä aivan valtava hiilarinälkä! Parempi siis syödä joka aterialla hiilareita hyvistä lähteistä niin välttää sellaista hiilarivajeesta johtuvaa herkkunälkää. Syön myös enemmän mitä ennen raskautta ja se näkyy nimenomaan ruokavaliossani hiilareissa. Riisikakkuja harvemmin ja useammin leipää, kesäkurpitsapastaa ei ole tullut tehtyä vaan syötyä ihan pastaa. Energiantarve on vain suurempi ja kulutus kovaa, eikä riisikakut täytä.

Tällä hetkellä myös haluan nopeita välipaloja ja iltapaloja, tai voisin joskus haluta muutakin, mutta nopeasti vain kaapista otettavat tai melkein heti valmiit on vaan se juttu. Ruokaa tehdään sitten usein kahdelle-kolmelle päivälle jameillä kokataan kummatkin ruokaa niin siihen voi käyttää enempikin aikaa, mutta aika peruskotiruualla mennään. Banskulettuja on tehnyt mieli pitkään ja usein miettinyt iltapalaksi tekeväni, mutta kun ilta koittaa ja ehdin iltapalan väsäyspuuhiin niin valitsen nopeamman ratkaisun. Kuitenkin nuo banaaniletut pyörivät päässä japian ne on hyvää sormiruokaa Luaklelkin, joten ehkäpä voisin toimeentua niiden suhteen vaihteluksi jakun ne nyt on tosi hyviä! Nyt välipalojen suhteen olen jäänyt pieneen Jungle Juice Bar smoothiekoukkuun, onneksi ei nyt kodin vierestä löysy, tulisi nimittäin kalliiksi. Kuitenkin hyvä välipala kaikinpuolin ja usein se onkin tarttunut mukaan kun oon vaunulenkkeillyt kotiinpäin.

Ihon huomasin alkavan taas talvella raskauden jälkeen oireilemaan tuttua atoopista kuivan ihon oireilua, mutta ei onneksi kovin pahana. En ole halunnut varsinkaan tätysimetyksen aikana rajoittaa ruokavaliotani ja sitä kautta Lukan ruokavaliota, niinpä en ole ainakaan vielä palannut linjaan vähemmän maitoa ja gluteenia. Pian Luka alkaa saamaan muutakin kuin äidinmaitoa, niin ehkä jossain vaiheessa mietin taas gluteenin ja maidon vähentämistä ruokavaliostani siihen rentoon linjaan, mitä olen noudattanut aiemmin. Toisaalta kesät ihoni voi aina hyvin, joten ehkä tätä mietin syksyllä….

Tässä kuitenkin oli kauttasta ruokavalioni muutoksista ja alla linkkejä eri aikojen ruokavaliohini…

2014 vuoden kisadietin loppuajan ruokavaliota

Ruokavaliotani 2015 ennen maidottomia ja gluteenittomia kokeilujani

Näin söin juuri ennen raskautumista, 2017

Alkuraskauden ruokavaliota

Viime viikon ruokapäiväkirja

Instagram @outikarita

Outi Karita

Yksi vastaus artikkeliin “Ruokavalioni muutokset vuosien saatossa”

  1. Ihailen sinua, kuinka monipuolisesti ja terveellisesti syöt , ruuat on myös usein värikkäitä kasviksineen.Itse aikoinaan lasten ollessa pieniä en jaksanut väsymykseltä syödä terveellisesti ja se varmasti aiheutti lisää uupumusta yövalvomisten kanssa.Pidän myös sinun rentoudesta syömisten suhteen, pitää osata nauttia myös esimerkkinä hyvästä kahvista kera kakkupalan.Ne on niitä arjen ihania hemmotteluhetkiä, makunautintoja ja aurinkoisia päiviä kevääseen.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 18
Tykkää jutusta