Mitä tapahtui kun vähensin herkkuja?

Vai tapahtuiko mitään?

Näin laskiaistiistaina on hyvä kirjoittaa näiden pullantuoksuisten kuvien kanssa tekstiä herkuttelusta.

Vuoden vaihduttuahan mä päätiin kohtuullistaa herkkujen syömistä. Mun mielestä herkuille löytyy tilaa tasapainoisesta ruokavaliosta. Mulla olikuitenkin käynyt vähän niin, että niitä herkkuja kuului joka päivään ja jo ihan liikaa. Korvasin herkuilla välipaloja nopeasti ja liian usein tuli syöttyä myös ns. ”mättöä”, koska se oli helppoa kun aivot ei oikein toimineet. Vauva-arki toi uusia haasteita elämään ja täällä oltiin kyllä välillä väsyneitä ja nälkä pääsi menemään yli niin ettei sitä enempiä miettinyt kuin ettäjostain nytnopsaan energiaa. Pitkässähän juoksussa tämä ei nergiaa tuovaan nimenomaan syö sitäenergiaa ja hyvää oloa. Huomasin kroppani olevan melko tukkoinen ja tiesin, että ruokavaliollakin tähän voisi olla vaikutusta osaltansa. Halusin päästä sokerikierteestä eroon ja ravita kehoani paremmalla ravinnolla, niinpä lähdin kohtuullistamaan herkkuja. Mietein samalla, että ehkä painokin saa taas sykäyksen lähteä alaspäin, se kun on jäänyt tiettyyn lukemaan synnytyksen jälkeen.

Omassa olossa huomasi kyllä todella nopeaan muutoksen! Tukkoisuus kehossa alkoi vähentyä ja energia lisääntyä. Nämä eivät ole yksin ruokavalion tuloksia, mutta väitän niillä olevan ison merkityksen. Huomaan myös päässeeni siitä sokerikoukusta irti. Sokerikoukkuun kun jää kiinni, niin silloin syön kepeästi karkkipussin tai suklaalevyn. Nyt kun koukusta on päästy irti niin pienempikin määrä herkkua riittää silloin kun herkkuhetki koittaa. Noh, laskiaissunnuntaina söin kaksi laskiaispullaa ja viime viikko oli muutenkin sattumusten kautta aikas herkkurikas viikko. Mulla kuitenkin kaapissa lymyilee tällä hetkellä 4 suklaalevyä eikä ees tee mieli avata. Mietein viikonloppuna että pitäskö avata, mutta kun ei suuremmin tehnyt mieli niin mitä sitä turhaan availla. Mulla oli joululta jäänyt 3 fazerin 200 grammasta suklaalevyäja niiden suhteen tein itseni kanssa sopimuksen, että yksi on tammikuun levy (syöty), toinen helmikuun levy (ei ole aloitettu) ja kolmas sitten maaliskuulle. Tässä joku viikonloppu kun söin vähän suklaata, otin olkkariin semmoisen määrän kun aattelin et olis hyvä, niin jäikin osa seuraavalle päivälle.

Oon panostanut enemmän ruokaan tänä vuonna ja niihin välipaloihinkin. Pyrin siihen että aina olisi joku helposti heti valmis välipala vaihtoehtona jos ei ehdi sen enempiä kun ottamaan kaapista käteen. Lounaaseen panostan myös taas paremmin, siihenkin niin, että olisi edes joku vain lämmitystä vailla oleva vaihtoehto silloin kun ei ehdi kokakilemaan tai väsäilemään esim. salaattia, johon kans pyrin että olisi aina ainkeset. Herkkuja kun vähensi niin huomaa, että ruokaa uppoaa enemmän. Herkuilla oonkin selvästi korvannut vaan osan päivittäisestä energiantarpeestani. En tiedä syönkö kaloreita ajatellen nyt yhtään vähempää kuin tuossa loppuvuodesta enemmän herkutellessani. Paino ei lähtenyt tippumaan, mikä toisaalta ehkä vähän ihmetytti, koska olisin luullut herkkujen vähentämisellä olevan siihen jonkin vaikutuksen, mutta eipä tuo sinäänsä haittaa. Painoasiasta tulossa jossain kohtaa ihan oma postauksensa.

Joku voisi ajatella, että mitä sen sitten väliä mitä syö jos se ei painossa näy, mutta ei huomata sitä miten se vaikuttaa kaikkeen muuhun vointiin, uneen, energisyyteen, siihen kropan tukkoisuuteen… Nyt on pääasia, että kroppa voi taas paremmin ja energisemmin, mulla on hyvä olla tässä kehossa ja maito riittää pojalle. Näin jatketaan eteenpäin. Syön kroppaa kuunnellen ja sallin istelleni myös ne herkkuhetket, jotka sokerikoukusta irtauduttuani ja muuten hyvän ravitsemuksen pohjalta ovat autommaattisesti kohtuullisissa määrin!

Millainen suhde sulla on herkutteluun?
Onko laskiaispulla maistunut?
Hillolla vai mantelimassalla?

Tsekkaa myös postaukset

Helpot välipalat

Äitien lihoaminen puhuttaa

VKO 6 herkkujen täyteinen ruoka- ja liikuntapäiväkirja

Outi Karita

2 vastausta artikkeliin “Mitä tapahtui kun vähensin herkkuja?”

  1. harva tosiaan ajattelee että samapa se mistä kalorit tulee kunhan tulee riittävästi(paino haluaa pysyä samana/lisätä)tai alle kulutuksen(laihdutus)mutta ravintoaineethan merkitsevät. Ja juuri mainitsemasi vaikutus mielialaan, vireyteen ja jaksamiseen. Aivan varmasti olo on erilainen jos syö välipalaksi levyn suklaata tai purkin rahkaa kaurahiutaleiden ja marjojen kera, sama energiamäärä. Hienoa jos olet vähentänyt. Piilosokeriahan tulee myös aika salakavalasti esim normaalijogurtit, hunaja, kastikkeet ja myslit. Jos ei tee mieli ei tarvitse väkisin syödä kuten olet tehnyt. Itse en syö herkkuja ja sokeria ollenkaan. Jos olisi pakkopulla niin hillolla.

  2. Ystävyys merkitsee minulle paljon! Ystävät tulevat huonoina hetkinä ja iloitsevat niinä hetkinä kun siihen on aihetta he arvostavat ja ymmärtävät tulevat ja nostavat kunnioittavat❤️ Sama pätee parisuhteessa ja arjen pienet yllätykset ja huomion osoitukset ovatkin tärkeitä niin parisuhteessa kuin ystävyydessäkin ❤️
    Jokainen ystäväni tietää että heille on paikka sydämessäni❤️

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 16
Tykkää jutusta