Pumppia ja pakaraa

Näma kaksi kuuluu mun jokaiseen viikkoon, nimittäin jumppaohjausten merkeissä.

Mulla on tän syksyn ajan ollut omina tunteina ohjattavana Pumppi sekä Piukat pakarat nimiset jumpat. Joskus  sitten käynyt jotain muutakin tuntia tuurailemassa, kuten tällä viikolla Kireää korsettia. Ensi vuodelle ehkäpä tulossa vähän vaihdoksia noihin ohjauksiin. Kyllähän tässä kahdeksan vuoden aikana, mitä olen ohjaillut on kuulunut monenlaista jumppaa repertuaariini. Tällä hetkellä kahtena iltana viikossa on hyvä ohjaustahti ja -määrä mulle.

dav

Nää tunnit mitä mä vedän, ei vaadi tiettyä koulutusta tai lisenssiä. Nää on meidän salin omia tunteja, jotka saadaan itse suunnitella ja nimenomaan saadaan. Mä tykkään hirmuisesti jumppaohjauksesta, mä tykkään myös suunnitella tunteja ja valita itse musiikit. Toki nämä tuo myös haasteita ja vie aikaa,  mutta tuntien suunnitteluun on kyllä tullut kokemuksen kautta myös vauhtia ja helppoutta lisää, kuitenkaan rutinoitumatta. Haluan kehitellä uusia ideoita ja liikkeitä tunneille ohjelmaa vaihtaessa, vaihtelevuutta sekä välillä aina jotain uutta.

dav

Pumppi on vähän niinkuin Bodypump. Koko kropan lihaskuntotunti, jossa periaatteessa treenatan yksi biisi yhtä lihasryhmää. Tässä isoimpana haasteena on löytää hyvät biisit, joissa on hyvä tempo ja hyvä pituus, lisäksi sellainen josta itse tykkään. Se, että biisi iskee itseen, niin koen sillä olevan paljolti merkitystä myös siihen omaan ohjausfiilikseen. Onneksi mulla on laaja musiikkimaku ja se on jumppaajienkin onni 😀 Mulla on pumpissa aina biisejä laidasta laitaan ja tiettyihin lihasryhmiin miellän tietyn musiikkigenren.

Tässä yks mun tän hetken pumppiohjelman suossikkibiiseistä ja tän tahtiin vedetään lämmittelybiisi.

Piukat pakarat jumppa sitten nimensä puolesta keskittyy muodikkaasti jalkojen ja pakaran treenaamiseen. Vai onko se enää muodikasta? 😉 Noh, oikeesti tuo tunti on meen salilla ollut jo ennen tätä peppubuumia 😀 Tunnilla tosiaan keskitytään alakroppaan, mutta myös tehdään yläkropan suurten lihasten liikkeitä ja mähän vedän aina myös tunnilla kunnon vatsarääkit, koska mä tykkään treenata vatsoja… Lihaskunto tunti, jossa läämitellään ja saatetaan nostaa sykettä välillä lyhyillä aerobisilla osuuksilla.

Kun nyt tuli puhetta tuosta vatsojen treenaamisesta ja miten mä siitä tykkään, niin olin tosiaan tällä viikolla myös ohjailemassa tuuraajana Kireä korsetti tunnin, jota kesällä vedin. Siinä tunnissa  taas keskitytään keskivartaloon. Keskivartalo on mukana myös kun treenataan jalkojen tai yläkropan lihaksia ja moniin liikkeisiin mulla onkin tällä tunnilla tapana yhdistää sitä keskivartalotreeniä, muutenkin kun pitämällä se tiukkana, esim. askelkyykkyjä tehtäessä otetaan kiekko käsiin ja tehdään kierto toiselle puolelle samalla kun  kyykätään. Sitten tehdään myös toki ihan ”puhtaita” eli tarkoitan pelkkiä keskivartoliikkeitä. Tykkään hirmuisesti tästä tunnista sattuneesta syystä ja ehkä tää tunti on mun ohjausrepertuaarissa jälleen ensi vuonna 😉

Millainen suhde sulla on ryhmäliikuntaan?
Yay / Nay?

Lue myös ”Minä jumppaohjaajana”

dav

Outi Karita

7 vastausta artikkeliin “Pumppia ja pakaraa”

  1. Mä olen kunnon jumppapirkko. Kausittain vähän vaihtelee, missä jumpissa käyn, mutta Les Millsit on ehdottomasti lemppareita. Tällä hetkellä oon käynyt aika säännöllisesti BodyPumpissa, Sh’bamissa ja BodyAttackissa. Välillä on ollut kausia, että käyn enemmän BodyBalancessa, SPRINTissä tai sitten ohjaajien itse suunnittelemilla tunneilla – spinningissä, RPV:ssä… Salillakin käyn jumppatuntien ohella säännöllisen epäsäännöllisesti.

    Ajattelin nyt tovin kokeilla vähän ahkerampaa salilla käymistä ja vähentää hieman viikottaisia ryhmäliikuntatunteja. Mutta pääasiassa olen sitä mieltä, että tärkeintä on liikkua sillä tavalla, mistä itse tykkää. Mä nyt vaan satun tykkäämään eniten ryhmäliikuntatunneista, vaikka on salillakin mukava treenailla itsekseen.

    • Oon sun kanssa täysin samaa mieltä siitä, että pääasia, että liikkuu niin että tykkää. Jumpissakin saa oikein hyvin myös sitä peruslihaskuntoa harjoitettua 🙂 Nuo sun jumpat missä käyt kuulostaakin oikein monipuolisilta 👌

  2. Kiva postaus 😊 Mulle ryhmäliikunta on ehdottomasti yay! Les Mills-tunnit ovat munkin suosikkeja erityisesti Pumppi,Combat ja Attack. 😍 Tykkään myös muista tunneista mm. kahvakuula, erilaiset muokkaustunnit ja indoor cycling ovat lemppareitani! Salillakin treenaaminen on kivaa mutta siellä ei ole kukaan tsemppaamassa eikä ole sitä tiettyä ryhmähenkeä. Tykkään kuitenkin molemmista; välillä kaipaa myös sitä omaa rauhaa jota saa paremmin salilla.😄 Kivaa viikonlopun jatkoa!

    • Jes, kiva että postaus on ollut tykätty! 🙂
      Ymmärrän täysin sun fiilikset. Joskus saleilla kehkeytyy sellaisia tsemppariryhmittymiä, esim. meen pienellä salilla löytyy salin puoleltakin toisilla porukoilla sellaista omaa tsempparihenkeä.
      Noissa sunkin suosikkijumpissahan saa myös hyvin peruslihaskuntoa harjoitettua. Monipuolisuus on hyvä ja se, että löytyy ne jutut mistä itse tykkää 🙂
      Mukavaa sunnuntaita sulle! 🙂

  3. Moikka! Oot aiemmin kirjoitellut sun työstä päiväkodissa. Olisi kiva kuulla vielä tarkemmin, että millaisia päivät siellä ovat, mitkä ovat työn hyvät ja huonot puolet ja millaiset ihmiset siihen työhön soveltuu yms.. 😊 Terv.alan opiskelija

    • Moikka Enni!
      Toiveesta napattu koppi, voin jossain vaiheessa taas rustaillakin 🙂
      Tosin en lupaa ihan heti, mutta pidetään tämä mielessä!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta