Sokeri, gluteeni, maito. Nyt riitti!

Välttelen maitoa ja gluteenia ja herkuttelen pääasiassa viikonloppuisin, mutta onko tämä vain sananhelinää?

dav

Vuosi sitten päätin alkaa kokeilemaan lehmänmaidon ja gluteenin karsimista ruokavaliostani. Voisi sanoa, että jätin ne arjesta pois ja viikonloppuisin saatoin herkutella ilman rajoituksia. Herkuttelut muutenkin painottuivat lähinnä viikonloppuihin, sillä kun minä annan sokerille pikkusormen niin sokerikoukku on valmis.

Tämän kokeilun myötä ihoni kunto oli viime talven parempi kuin aiempina talvina varmaan koskaan. Lisäksi sairasteluni väheni aivan huimasti! Myös hormoonitoiminnassa olen huomannut vaikutuksia. Arvelen gluiteenilla olevan suuremman vaikutuksen, mutta erikseen en ole asiaa testaillut kuitenkaan. Kuitenkin niin merkittäviä hyötyjä on ollut pelkästä gluteenin ja lehmänmaidon reilusta vähentämisestä, että voisin sanoa tällaisen kannattavan kohdallani.

dav

Kesällä annoin mennä rennommalla otteella. Oikeastaan vasta kesällä kun söin taas enemmän gluteenia ja maitoa (jädeä), niin rupesin yhdistämään vaikutuksia hormoonitoimintaani. Kesän jälkeen syksyn koittaessa päätin, että on aika taas alkaa vähentämään näiden kahden käyttöä. Olenkin vähentänyt jonkinverran, mutta jos olen nyt aivan rehellinen, niin liian usein sitä tulee sorruttua gluteenisiin ja maidollisiin herkkuihin ja nimenomaan herkkuihin.

Syksy on alkanut itsestään ilmoitella iholla ja samoin liiallinen sokeri. Ruuan suhteen ei oikeastaan fiksattavaa taida ollakaan, pääasiassa ongelmana taitaa olla niin suolaiset kuin makeatkin herkut. Nyt onkin siis aika ottaa itseään niskasta kiinni ja alkuun siihen ei auta muu kuin selkeät rajat, kunnes taas on saanut tästä tavasta kunnon otteen ja etenkin saanut tuon herkkuhimon talttumaan 😛

  • 1 herkkukahvihetki maidolla saa olla viikossa.
  • Gluteenin ja lehmänmaidon karsiminen arjesta.
  • Muutoin herkuttelua max. kahtena päivänä viikossa.
  • Heraa saa käyttää, samoin lampaan- ja vuohenmaitotuotteita.
  • Gluteenia ja lehmänmaitoa saa olla herkutellessa, mutta ei muutoin!

Olen huomannut, että kun pääsääntöisesti noudatan ylläoleviakin ”sääntöjä”, niin niiden ei tarvikaan olla mitään ehdottomuuksia. Nyt kuitenkin täytyy saada ihon kunto palautettua ihan ensisijaisesti. En halua olla kuitenkaan liian tiukka ja kokea stressiä tai pahaa mieltä näistä säännöistä. En halua nipottaa spesiaalitilanteissa, kuten juhlissa, kylässä tai kun joku haluaa minut yllättää herkuin. Oikeastaan tästä syystä tuolla on tuo max. kaksi herkkupäivää, se mahdollistaa vähän enemmän joustavuutta. Myös herkkukahvihetki voi olla omana päivänään, koska se kumpuaa fiiliksestä, joskus myös tarpeesta, lue Kofeiiniaddiktio? Poikkeuksia saa tulla, kunhan niistä ei tule sääntöjä 😉

Haluan kehoni voivan hyvin ja tällä hetkellä ainakin iho antaa niin selviä merkkejä huonovointisuudesta, että jotain on tehtävä!

dav

Outi Karita

Yksi vastaus artikkeliin “Sokeri, gluteeni, maito. Nyt riitti!”

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta