Mieliteko treenaaminen vs. Treenien suunnitelmallisuus

Viime viikon treenikoosteessa kirjoitin paluusta salille ja lupailin seuraavaan treenikoosteeseen mukaan juttua treenien suunnitelmallisuudesta. Nyt lupaus lunastetaan!

dav

Tykkään tällä hetkellä pitää rennon otteen sen suhteen mitä ja miten treenailen, kuinka paljon ja koska. Teen suunnitelmia edelleen, mutta olen opetellut niistä joustamaan. Joskus tavoitteet vaativat sen tiukan linjan treeneissä, ymmärrän sen täysin. Jos ei kuitenkaan ole sellaista tavoitetta, mikä tiukkaa linjaa treeneissä ja niiden suunnitelmallisuudessa vaatisi, niin homman voi ottaa rennommin ja joustavammin.

Mietin edelleen kalenteriini treenipäiviä, mihin kohtaan sopisi aamulenkki, mihin ehkä aerobinen ja mihin lihaskuntotreeni. Crossfit circuit tunnit ovat kesätauon jäljiltä mahdollisia tosrtaisin ja lämpöjooga perjantaisin. Omat jumppaohjaukset nyt ovat tiettyinä päivinä ja ne osaltaan rytmittävät viikon liikuntoja.

Vaikka teenkin suunnitelmia ja joitain kalenterimerkintöjä niin olen niistä valmis joustamaan tarpeen tullen, jos jokin muu vaatii aikani tai haluankin ehkä mielummin jotain muuta. Voin myös vaihtaa suunnittelemani yläkropan salitreenin vaikka mäkitreenin, jos niin tekeekin mieli. Liikun siis sen mukaan mikä hyvältä tuntuu ja mitä mieli oikeasti tekee. Salille minulla ei ole mitään tiettyä treeniohjelmaa, yleensä tykkään miettiä vähän etukäteen mitä liikkeitä tekisin ja millä systeemillä, niin voin jo boostata treeniäni mielikuvaharjoittelulla.

dav

Miten siis teki mieli liikkua tällä viikolla?

MA

Treenitön päivä

TI

Työmatkapyöräilyt sekä pyöräilyt salille, yht. n. 20 km. Salilla pumppitunninohjaus ja siinä ohjatessa koko kropan treeni.

KE

Työmatkat pyörällä, yht. n. 10 km.
Lenkki ja koko kropan lyhyt puistotreeni

TO

Työmatkat pyörällä, yht. n. 10 km
Selkä-olkapäätreeni sekä korsettitunninohjaus

PE

Työmatkat pyörällä, yht. n. 10 km.

LA

Zumbatunnilla jammailua

SU

Kehonhuoltoa, putkirullailua ja venyttelyä

dav

Paljon on siis tullut pyöräiltyä tällä viikolla ja hyvä niin! Tavoite kun olisi mahdollisimman paljon kulkea pyörällä työmatkoja. Salitreenejä ei tällä viikolla tullutkaan kuin yksi, mutta ulkotreenejä taas oli ohjelmassa kuitenkin. Ensi viikolla ajattelinkin startata Kamppailu-urheilukeskuksen crossfit circuit tunnit jälleen kesätauon jälkeen, kesällä siis noita tunteja ei ollut tarjolla. Näin olisi ainakin suunnitelmissa 😉

Meidän salilla, Piukoissa Paikoissa starttaa nyt maanantaina syyslukkari ja siellä mä ohjailen maanantaisin Piukat pakarat jumpan ja keskiviikkoisin pumppitunnin, myös sunnuntain (vaihtelevan ohjaajan) pakaratuntia olen muutamana sunnuntaina ohjailemassa. Lisäksi tulevana lauanataina salillamme on ns. jumppien superlauantai. Lyhyitä puolentunnin settejä erilaisista ryhmäliikuntatunneista, joita salimme tarjoaa. Näitä pääsee testaamaan hintaan 1€ / tunti ja minäkin siellä yhtenä ohjaajana vedän pakarajumppaa 😉

piukkisjumppapäivä

Löydä sun potentiaalisi

Meissä kaikissa on valtava määrä potentiaalia. Se pitää välillä vain kaivaa itsestään esiin. Kaikille ei ole selvää nuoresta asti, missä se oma potentiaali on ja niillekin keille on, saattaa olla vielä pontentiaalia muihinkin asioihin, mistä eivät vielä tiedä.

dav

  • Kokeile ja yritä
  • Luota itseesi
  • Ole rohkea

Kokeile ja yritä erilaisia asioita, töitä ja harrastuksia monipuolisesti. Kokeile uusia juttuja, ikinä et tiedä mistä löydät itsellesi uuden kipinän.

Luota itseesi siinä mitä teet ja siihen intuitioon mikä sinulla on elämäsi suunnasta.

Ole rohkea haasteiden ja mahdollisuuksien edessä. Tartu niihin!

dav

 

Vaikka itse tietäisit potentiaalisi jossain asiassa ja luottaisitkin siihen varmasti, siihen ei aina välttämättä joku muu usko. Paljon on kiinni omasta luottamisestasi ja tiedostamisestasi omaan potentiaaliisi, mutta silti joiltain se jää joko huomaamatta tai sitten jostain muusta syystä hyödyntämättä, ehkei sille aina olee tilaakaan. Oikeassa  ympäristössä potentiaalisi taatusti huomataan ja se pääsee valloilleen!

Itselläni on tällä hetkellä kolme työtä, joista nautin kovasti (lastentarhanopettaja, jumppaohjaaja, party lite konsultti). Kun minulta kysytään unelmatyötäni, voin sanoa tekeväni sellaisia jo. Se ei kuitenkaan tarkoita, ettenkö voisi niissä jokaisessa edetä ja kehittyä. Koen, että minulla on potentiaalia, joka ei ole vielä täydessä käytössä ja koen, että voin myös kasvattaa omaa potentiaaliani. Nimittäin, kyllä poteentiaaliaankin voi kasvattaa itseään kehittämällä ja uutta oppimalla.

Mä juuri yksi päivä puhuin tästä potentiaalista yhden ystävän kanssa. Koin ystäväni todella motivoivaksi,  hän on osannut ottaa potentiaalinsa  haltuunsa ja hyödyntänyt sitä todella. Monesti se on kuitenkin itsestä kiinni kuinka paljon sitä potentiaaliaan pääsee käyttämään. Mä oon tosiaan löytänyt kolme työtä, jossa pääsen toteuttamaan itseäni ja paljolti on itsestäni kiinni kuinka paljon tulevaisuudessa tulen toteuttamaan näiden töiden saralla itseäni!

dav

Kun mietein tätä tekstiä tämän päivän ajan, mulle tuli mieleen kaksi esimerkkiä

  1. Nuorena tanssein ballettia Liisa Nojosen tanssikoulussa. Kävin pari vuotta itse tanssikoulunomistajan nojosen jazztunneilla ja sitten tuli kokeet EK-ryhmään (erikoiskoulutusryhmään). En mennyt noihin kokeisiin, koska en uskonut potentiaaliini. Liisa kysyi seuraavalla tunnilla miksen tullut, olisin kuulemma varmasti päässyt. Myöhemmin teatteriharrastuksen parissa uskoin enemmän itseeni ja sainkin ikimuistoisia kokemuksia ja rooleja teatterin lavalla.
  2. Nyt lastentarhanopettajan töitä tehdessäni minulle tarjottiin päiväkotimme liikuntavastaavan työtä. Pikkuhomma, mutta tuntuu se hyvältä kun potentiaalin hyödyntäminen tulee ehdotuksena esimiehen ja työkavereiden taholta.

dav

Mun potentiaalini on paljolti ihmisten kanssa työskentelyssä, suunnittelussa ja hyvinvoinnin sekä liikunnan parissa!

Missä sun potentiaalisi on?
Onko se käytössäsi?