Hyvinvoinnin muistilista

On tapoja, jotka vaikuttavat hyvinvointiimme niin negatiivisesti kuin positiivisestikin. Liian usein mietitään näidenkin tapojen muuttamista tai omaksumista negatiivisen kautta, koska pitäisi ja soimataan itseä samalla huonoista tavoista. Tavoitteita asetettaessa ne pitää asettaa omaa itseään varten. Kun tavoitteet lähtevät  hyvinvoinnin näkövinkkelistä, on niillä hyvät todennäköisyydet toteutua, kukapa ei haluaisi voida hyvin? Sana ”pitäisi” on aika heittää romukoppaan, lopettaa itsensä soimaaminen, ryhtyä tuumasta toimeen ja antaa kehuja itselleen onnistumisesta!

dav

Nyt lyön itselleni ylös tavoitteet hyvinvoinnin näkövinkkelistä! Monet näistä onkin muistutuksia itselleni eli olkoon tämä pienoinen muistilista! Ehkä poimit tästä jotain myös itsellesi 😉

dav

Muista juoda tarpeeksi! Itselläni on kesäisin oikein hyvä tapa, kannan töissä mukanani vesipulloa ja se kyllä tyhjenee päivän aikana. Lämpimillä ilmoilla kun janottaa, niin muistaa ja huomaa juodakin. Kun syksy kuitenkin saapuu niin jossain vaiheessa se vesipullo jää, ensin käy niin että raahan melkein täyden pullon töiden jälkeen kotiin ja pärrään itselleni juomisesta, muutaman päivän kuluttua en koko pulloa ota töihin mukaan. Ilman tuota pulloa ja sen tyhjäksi juomista jää vedenjuontini aivan liian vähäiseksi. Aamuisin kyllä kittaan nestettä ihan kiitettävästi, mutta loppupäivän aikana en vain muista / huomaa juoda muutakuin ruuan ja teetauon yhteydessä. Nyt tavoitteeni on ottaa jo ennen lämpimien ilmojen saapumista tavaksi sen vesipullon mukaan ottaminen ja tyhjäksi juominen. PISTE.

dav

Mulla jää arkena helposti yöunet maksimissaan 7 tuntiin ja se ei ole hyvä! Kesällä tuo saattaa riittääkin, mutta ainakin tällä hetkellä tarvin lepoa enemmän, ainakin sen 8 tuntia yössä! Mun ei olisi pakko herätä joka aamu kuudelta, mutta tykkään pitää rytmin säännöllisenä ja lisäksi jos meen myöhemmin töihin (1-2 päivänä viikossa) niin käytän aamun tunnit mielelläni hyödykseni, sillä olen aamuisin tehokkaimmillani. Eli, mun pitää kiinnittää huomiota enemmän siihen nukkumaan menemiseen, olisi hyvä olla kympiltä siellä sängyssä eikä vasta pikkuhiljaa suuntaamassa. Tämän asian kanssa on ryhdistäydyttävä ja huomattava että enää ysin jälkeen ei laiteta sitä Netflixiä päälle 😛

dav

Vaikka mulla olisi aikaa ennen johonkin lähtöä, aamuisin töihin, iltaisin kokoukseen tai ohjauksiin niin silti mä yht´äkkiä huomaan että kello on jo vaikka mitä ja Rikukin usein kuulee mun suusta, ”mun täytyy mennä, mul on jo kiire”! Johonkin mä aikani vaan tuhtaan ja usein pistää sitten kuitenkin kiireeksi. Tästä olisi nyt jotenkin opeteltava pois, mutta miten? En mä aina kuitenkaan ole tällainen tuhtaaja ollut, joskus olin kaikkialla reilusti etuajassa. Mun täytyykin vissiin ajatella kaikki alkavaksi jo 10 minuuttia todellista aiemmin, auttaisko se? 😀

Hyvin olen oppinut karsimaan menoja, vaikka toisinaan päivät on hektisiä ja se luo joskus turhaa stressiä, tällöin on hyvä hengähtää ja keskittyä läsnäolevaan hetkeen eikä seuraavan päivän kiireisiin!

dav

Päivittäinen aktiivisuus vaikuttaa energiatasoihin ja päivän fiiliksiin. Jokaiselle päivälle olisi hyvä olla sopivasti aktiivisuutta. Joinakin päivinä se voi olla kova hikirääkki, joinakin kevyt lenkki ja toisinaan ihan kotihommia. Yleisesti ottaen, jos vaan makoilee ja löhöilee koko päivän, niin olotila on päivän päätteksikin hyvin väsähtänyt ja flegmaattinen. Pienessä, mutta pitkässä flunssassani tämän huomasin nyt alkuvuodesta ja pimeimpinä talvikuukausina myös, jolloin työpäivän jälkeen teki mieli vain rentoilla kotona. Nyt on ruvennut virtaa kertymään taas eritavalla ja siitä osaksi kiitosta auringolle! Sitä herää ikäänkuin talviunilta ja tulee taas aktiivisemmaksi. Pian otetaan kyllä pyöräkin talviteloilta ja aletaan työmatkat taas kulkea polkien!

dav

Niin, sain kysymyspostauksessa taannoin kysymyksenkin mun kehonhuoltorutiineista ja ne ei tosiaan ole olleet viime aikoina esimerkilliset. Haaveilen kyllä spagaattiin taipumisesta, mutta teenkö asian hyväksi muuta kuin joskus kerran kuussa kokeilen että mihin asti menee…. Jumppaohjausten perään tulee itsellekin pienet venyttelyt, mutta nehän ei mihinkään riitä, joskus kotosallakin tulee muutama venytys tehtyä, edelleenkään ei riitä! Mulla oli tapana yhdessä vaiheessa joka sunnuntai pitää kehonhuoltotunti itselleni, putkirullailin ja venyttelin. Oon monesti sanonut että pitäisi ottaa taas tavaksi, mutta nyt tosiaan romukoppaan se pitäisi sana, mä otan sen tavaksi! Kerran viikossa kehonhuoltotunti ja viimeistään sunnuntaina!

dav

Mä tartun niin helposti sokerikoukkuun kyllä, että huhhuh! Nyt saa ylimääräinen lisätty sokeri jäädä viikonloppuihin! Poikkeus sääntöön on aikaisten aamuvuorojen jälkeiset kahvilahetket ja herkkukahvit, mutta niihinkin sääntönä, että maksimissaan yks herkkukahvi arkena per viikko ja loppujenlopuksi aina mä en edes tartu siihen herkkukahviin 😉 Nää on niitä mun luksushetkiä, time for myself juttuja, joista en luovu! Hyvinvointiahan nekin hetket on eikä sokeria pidä nähdä pelkkänä pahana, liiallisena se vaikuttaa negatiivisesti terveyteen ja hyvinvointiin, mutta pienenä nautintona joskus ihan paikallaan 😉

dav

Monella ehkä, no mulla ainakin on asioita, joiden tekemistä venyttää ja venyttää. Loppujenlopuksi ne painavat mieltä ja saattavat aiheuttaa pientä stressiä ja asian murehtimista juuri niin kauan kuin sitä tekemistä venyttää. Usein kyse ei ole edes paljoa aikaa vievistä asioista ja jälkeenpäon tuntuukin hölmöltä, että on asian hoitoa venyttänyt… Joten nyt tästä lähtien, kalenteriin päivä ylös jona asia tehdään!

KOHTI ARJEN HYVINVOINTIA!

Nyt on myös hyvinvoinnin muistilista kirjoitettu ihan jääkaapin oveenkin. Vaikka tavoitteet lähtivät nyt oma hyvinvointi edellä on joskus hyvä olla itselleen pieni muistilistakin olemassa näkyvillä 😉

davMitä sun listasi sisältäisi?
Olisko samoja asioita, lisäisitkö tai poistaisitko jotain?

Outi Karita

2 vastausta artikkeliin “Hyvinvoinnin muistilista”

  1. Paha, tuhma some. Eli mulla on muuten elämän rytmi ja meno hyvällä mallilla, mutta joskus huomaan kiireen painavan ja syytän siitä somea 😀 Aamullakin voin jäädä tuijottamaan kymmeneksi minuutiksi somen maailmaa ja sitten tulee kiirelähtö töihin. Sitten hetken soimaan itseäni ja parannan tapani ja viikon päästä taas repsahdan. Mutta niin paljon mieluummin vietän senkin 10 minsaa mieheni kanssa jutellen ja samalla voi pakkailla laukkua ja tehdä muuta hyödyllistä 🙂

  2. Hyvä-paha some, sanoisin mä 😀
    Mullekin kiire tulee usein siitä, että, luen vielä yhden jutun ja voi vitsi tähän on ihan pakko kommentoida…. 😛 Someajallekin on paikkansa ja aikansa 🙂 Me lähdetään Riksan kanssa eri aikoihin töihin ja Riku tykkää lukea aamupalaa syödessä lehtiä, mä blogeja. Aamuisin tää on ihan jees ja ollaan usein muutenkin eri aikaa pöydän äärelläkin aamusti 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta