Alkuvuoden syömisiä ja miten jatketaan?

Dieetillä täällä ei olla oltu, mutta syömisillekin on ollut tavoitteensa heti vuoden alusta, mitä ne oli ja miten vuosi on startannut?

Joulukuu tuli syötyä ihan tietoisesti reilustikin plussakaloreilla. Arki sujui ihan ok, mutta menoja oli paljon, viikonloput, kyläilyt ja joulun ja uuden vuoden välikin tuli otettua hyvin rennosti. Suklaata ja sokeria vedettiin laittoman paljon 😛 Vuodenvaihteessa olikin olo, että kroppa tarvitsee vähän virkistystä, puhdistusta ja pientä keventelyäkin. Päätin aloittaa vuoden tutulla siistillä ja rennolla syömistavallani, jättäen herkuttelut vähemmäle. Alla ranskalaisin viivoin, mitä oli mietteissä syömisten suhteen:

– Helposti sulavaa ruokaa (vähemän piffiä ja punaista lihaa)
– Vihanneksia paljon ja salaattipainoitteinen tammikuu sitä edesauttanut
– Marjoja, hedelmiä, vihanneksia, #coloruourfoodup
– Vähintään kaksi kertaa viikossa rasvaista kalaa
– Lisätyn sokerin vähentäminen, ei karkkia! Pääasiassa viikonloppuisin sallittu jotain pientä extraa ja herkkukahvit
– No alcohol!

Tavoitteiden sanoisin täyttyneen hyvin. Syömisisissä on ollut rento ote, eikä ylimääräisiä herkkuja ole edes tehnyt mieli. Keho on saanut selvästi riittävästi ravinteita ja maukasta ruokaa muutenkin 🙂 Kaloreita ei olla laskeskeltu ja syöty on ruokaa, mitä mieli on tehnyt. Niin paljon on punnittu ja laskettu makroja kyllä, että silmämääräinen arvio riittää arvioimaan ruuan määrää ja makroja 😉 Tulipa tässä tammikuussa kiristyttyäkin kaksi kiloa ja se oli oikein mieleen, suurin pöhötys vatsasta poissa.

Sitten kuvina alkuvuoden syömisiä ja kuvien alla teksteinä. Kaikkea ei olla kuvattu kuitenkaan, osa on näkynyt Instassakin, osa ei… Nimi alleviivattu, mikäli nimeen on linkitetty kyseinen resepti. Aloitetaan tietysti aamupalasta! 😉

PhotoGrid_1422467088785Aamupuurot on olleet pop! Tässä nää vakkarit ja vika yhden kerran kokeilu kun teki jotain muuta kuin perinteistä puuroa ja teen varmasti toistekin 😉 1. Kaurapuuroa (kaurahiutaleita, kauralesettä, pellavarouhetta) marjoilla ja kalorittomalla siirapilla. Lasissa rahkajuomaa ja mehukeittoa ja iso mukillinen teetä. 2. 4-viljan valkuaispuuroa marjoilla ja iso kuppi teetä tuttuun tapaan. 3. 4-viljan valkuaispuuro marjoilla ja banaanisoseella sekä iso lasillinen appelsiinituoremehua. 4. Tuorepuuroa luonnonjugurtista ja spelttihiutaleista hunajalla makeutettuna, seassa cocovin marjaisa sekoitusta ja päällä cocovin supermixiä.

PhotoGrid_1422467339647 Tee kuuluu varsinkin aamuihin ja iltoihin. Viikonloppuaamuisin on saattanut mennä teetä pannullinenkin 😉

PhotoGrid_1422441520686Välipalana usein smoothie! 1. Minttuinen mansikkasmoothie (oma resepti) 2. Marja-banaanismoothie 3. Verigreippi-ananassmoothie (oma resepti)

PhotoGrid_1422441787250Lisää välipaloja… 1. Chiavanukasta karpalomehusta ja luonnonjugurtista 2. Rahkaa, banaania ja mehukeittoa 3. Rahkaa cocovin marjaisa jauheella ja bonnen luumusoseella. 4. Kylmäsavulohiruisleipä kanamunalla.

PhotoGrid_1422467725129Salaatteja on syöty paljon, lähes joka päivä. 1. Katkarapuja, leipäjuustoa, hampunsiemeniä 2. Tonnikalaa, fetajuustoa, suolakurkkua, oliiveja ja hampunsiemeniä 3. Kanaa, fetajuustoa ja vihreitä papuja 4. Chililohta ja fetajuustoa 5. Kaupan valmista kana-cheddarsalaattia 6. Kanafilee, leipäjuustoa ja erilaisia siemeniä

PhotoGrid_1422468493966Lounasta/päivällistä… 1. Naudan ulkofileepiffiä, bernaisekastiketta, uunijuureksia (bataattia ja punajuurta), suolakurkkuja ja kaupan punajuurisalaattia 2. Smetanaista kanakastiketta ja villiriisiä, suolakurkkuja ja vähän tuorepalaa 3. Lanttulaatikkoa ja kinkkua pakkasesta, suolakurkkuja ja tuoretta 4. Pinaattikeittoa munalla ja pakollisella karjalanpiirakalla 5. Punajuuri-fetapastaa 6. Kalkkunanakkikeittoa

PhotoGrid_1422470703160Lisää ruokaa… 1. Kalkkunanakeista ja tomaatista tehtyä munakasta 2. Katkarapu-fetapastaa (Jonna1983) 3. Mafialasange, ei niin kevyttä 😛 (Jonna1983) 4. Jauheliha-kasvispaistosta 5. Nokkos-tomaattimunakasta hampunsiemenillä ja pippurijuustolla 6. Itämaisittain maustettuja lihapullia ja bataatti-perunamuusia ja vähän tuoretta

PhotoGrid_1422548612336Kalaruokia… 1. Lohipastaa kesäkurpitsalla, tomaatilla ja koskenlaskijalla 2. Chili-teryakilohta ja kasvisriisisekoitusta 3. Inkivääri-sesamlohta (maku) perunamuusilla ja pavuilla 4. Meiti on aikamoinen kalanirsoilija ja kalakeitto ei oo ikinä ollut näin herkkua! Lohikeittoa koskenlaskijalla (valio)

PhotoGrid_1422442087419Iltapalaksi ja välipalaksi on pari prodepannariakin tehty vähän herkummin 🙂 1.-2. Puolukka-tiramisupannaria ja päällä bonnen banaanisosetta ja kaloritonta suklaakastiketta 3.-5. Piparkakkupannaria marjojen ja kalorittoman suklaasiirapin kanssa

PhotoGrid_1422442446659Reissaria eli reissumies ruisleipää on kulunut jokunen paketti niin iltapaloihin kuin välipaloihinkin. Yllä olevassa kuvassa iltapaloihin. 1. Kerrosreissaria ja teetä 2. Kylmäsavulohta ja kananmunaa 3. Kerrosreissari kalkkunaleikkeleellä, juustolla, munalla ja suolakurkulla 4. Reissaria ja banaania iltateen kanssa (ja rahkaa)

PhotoGrid_1422442671126Ja sitä rahkaa… Joku taitaa myös tykätä cocovin supermixistä 😛 1. FIT-rahka oli halvinta ja oikein hyväkin uusi tuttavuus 2. Rahkaa, bonnen banaanisosetta ja cocovin supermixiä 3. Rahkaa, bonnen luumusosetta ja cocovin supermixiä 4. Rahkaa, ananasmurskaa ja cocovin supermixiä

PhotoGrid_1422548823455Yksi ravintolaillallinenkin takana Torerossa työkavereiden kanssa. Alkuruuaksi valikoitui tapaksia jättikatkaravun pyrstöillä ja espanjalaisella lihapullalla sekä chorozimakkaralla. Pääruaaksi kanasalaattia chorizorouheella, oliiveilla, sellerisalaatilla… Jälkiruuaksi valkoista teetä.

PhotoGrid_1422548724519Vähän myös herkutellen. 1. Capsolo keitin keittänyt mm. ison latten 2. En nyt sanoisi varsinaiseksi herkkuhetkeksi, oksutaudista toipuessa keho janosi kylmää nestettä ja mehujää teki hyvää 3. Raakasuklaata tuli tehtyä ja syötyä kun ystis kävi kylässä 4. Niitä edellisen kuvan suklaita ja pieni vanillalatte jonka capsolokeitin ihan taikoi mun eteen

Miten jatketaan?

Kokeilujen kautta olen todennut että maitotuetteet ei mun ihon kuntoon vaikuta, joten niitä on ollut jälleen tuttuun tapaan ruokavaliossa. Suurin vaikutus ruokavaliossa ihoon on rasvojen määrällä ja laadulla sekä puhtaalla ja ravinteikkaalla ruualla. Iho ja mieli on kiittänyt! Melko samalla linjalla jatketaan, helmikuulle ehkäpä joku karkkipäiväkin, jos mieli tekee. Ehdottomasti sallittua on myös syödä Sarpin rommikostutettu Runebergin torttu 😀 Alkoholitta olen ainakin ystipäivään, silloin fiiliksen mukaan ehkäpä kilistellään ystisten kanssa ja ainakin syön varsin hyvin 😉 Loppukuusta hesan reissu otetaan just niinkuin otetaan, siis Hesan reissu, stay tuned! 😉 Salaattipainoitteisuus on ollut hyvä juttu ja on ainakin syöty vihanneksia! Myös tuo 2 kertaa viikossa rasvaista kalaa on sujunut niin mallikkaasti heti, että se pyritään jättämään ihan tavaksi!

Miltäs näytti?
Jäikö jonkun ruuan tai välipalan tai jonkun palan resepti kiinnostamaan?
Haluatteko jatkossakin ruokailukoosteita?

Outi Karita

6 vastausta artikkeliin “Alkuvuoden syömisiä ja miten jatketaan?”

    • Ihanaa kevättä myös sinne! 🙂
      Rento meininki pyritään pitämäänkin 😉

  1. Mikä reissu sulla on tänne päin ja koska tuut? Nälkähän tässä tuli vaikka just söin 😀 Ihanan rennolla otteella sä vedät ja monipuolisesti vielä!

    • Itekin kun katoin noita kuvia, niin tuli todettua, että kyllä tässä on aikas monipuolisesti tullut syötyä 🙂
      Tullaan Rikun kanssa viettämään viikonloppua 21.-22.2 sinne ja ohjelmaan kuuluu ainakin Winter Wonderland festarit 😀

  2. Jotenkin aina kivoja nämä ruokapostaukset, saa itsellekin uusia ideoita terveellisiin ruokiin ja välipaloihin. Etenkin kun lähtökohtaisesti oon tosi onneton ja mielikuvitukseton keittiön puolella 😀 Tuota chia + luonnonjugurtti -komboa täytyy ehdottomasti kokeilla asap!

    • Kiva kuulla että tykkäsit! Itse tykkään samoista syistä toisten ruokapostauksisista 🙂
      Kannattaa testata, voin tässä joku päivä postata tarkemman ohjeenkin, mutta simppeli ja nopsahan tuo on tehdä 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta