Pohdintaa kisakunnosta ja normikunnosta

25104_387505084309_6503811_n!
Fitness Classic 2010

Heti alkuun kerottakoon, että en tykkää sanasta off-kunto tai off-kausi. Ihan kuin sitä olis sitten koko elämän joko kisakaudella tai offilla, mä ihan elän elämää ja nää fitnessjutut ja kisat on osa mun elämää, mutta elämä on paljon muutakin kuin off-kausi ja kisakausi 😉 Ajattelinpa hieman avata ajatuksiani tuosta kisakunnosta ja sitten kisojen ulkopuolisesta kunnosta, ns. normikunnosta. Toivottavasti tästä ajatuksenjuoksusta saa kiinni ja joku punainen lanka löytyy jutusta, saas nähdä 😛 Pistetään siis näppis sauhuamaan….

Kisakunnossa on oma viehättävyytensä. Joidenkin mielestä siinä kunnossa ei ole mitään viehättävää, minua kuitenkin ihmetyttää ne fitness-kilpailijat, jotka eivät näe kisakunnossa mitään silmää viehättävää. Kuitenkin itsellä yksi syy, miksi sitä haluaa itsensä siihen kuntoon repiä on se jokin viehättävyys siinä kisakunnossa. Mikä siinä kuivassa ja rasvattomassa kunnossa sitten viehättää? No ne lihakset! Miten hienosti ne piirtyvät esiin, se viehättää omaa silmääni 😉

Kisakunto ei ole kuitenkaan kunto, jossa haluaisin pysyä kokoaikaa. Se on se lyhyt hetki, mikä siinä kunnossa vietetään, mutta myös kisadietillä ollessa on hienoa seurata miten se kroppa muokkaantuu erinäköiseksi ja miten  lihakset alkavat piirtymään esiin. Treenatessa kun välillä vilkaisee peilistä vaikkapa vipunostoja tehdessä, sitä oikein katsoo, että miten sieltä olkapäästäkin erottuu lihakset, wau! 😀 Kisakuntoa on jopa mahdoton pitää, koska heti kun alkaa juomaan ja syömään  kisan jälkeen alkaa kroppa jo muokkaantua eri suuntaan, sillä kisakunnossahan ollaan kropasta ajettu jo nestettäkin hurja määrä pois.

Tää on ihan mun lempparikuva uusimmista kuvista vissiin 😀

Oma tuleva kisakuntoni ei uskoakseni tule olemaan ihan se, mitä dietille lähtiessä halusin kunnoltani. Yläkroppaan olen hyvin tyytyväinen, mutta alakroppa… se ikuinen murheenkryyni…. Pepun olisin halunnut tiukemmaksi, vaikkakin istuminen kovilla tuoleilla ei ole mitenkään miellyttävää tälläkään pepulla 😛 Myös reisistäni olisin halunut ”revitymmät” eli vielä erottuvammat lihakset. Nyt on kroppa hivenen nesteisempi taas kun on vedetty hiilaritankkausta ja natriumtankkausta. Nestettähän kropasta vielä lähtee viimehetkillä pois kun viimeistelyt saavat loppusilauksensa, toivotaan että sitä lähtee alakropasta paljon 😀

WP_006750
Today, hiilaria ja natriumia tankattu…

Kalenterissani oli osuvasti tällä viikolla tällainen miete, joka sopii tähän hetkeen

”Älä kaiva vikoja, vaan etsi apukenoja.
Kaikki osaavat kyllä valittaa.”
-Henry Ford-

Aivan, keskitytään niihin vahvuuksiin, eikä heikkouksiin. Niin olen tehnytkin! 🙂

WP_006753

No mitäs sitten kisojen jälkeen? Missä kunnossa haluan itseni nähdä? Mihin kuntoon itseni ”päästän”? En pysty sanomaan mitään tiettyä vaakalukua, ehkä se pyörii siellä jossain 55-60 tienoilla… Ja niin, ettehän te tiedä mitä tällähetkellä painan, no kerrottakoon maailmanluokan salaisuus, inan alle 50 😉 Kisadietille lähtissä paino oli 64 ja täytyy sanoa, että alle 60 kiloisena kunto miellyttää enemmän omaa silmää ja tuntuu muutenkin paremmalta kropassa. Kuitenkaan en halua kytätä vaa´an lukemaa vaan enemmänkin kuunnella kropan hyvää oloa ja peilikuvan miellyttävyyttä. Vaa´an lukema on vain luku….

altAtkP4vvXuoewIMUmK-YdFGjGa4BTgERmL9rQZi95WbVd
Kaksi päivää ennen kisadietin alkua, 64 kg 🙂

Silmää miellyttävä kunto omalla kohdallani on selvästi urheilullisen näköinen kroppa, josta näkee että salilla käydään. Lihaksissa on eräänlainen pehmeys ja pyöreys, ja lihasten muodot näkyvät eivätkä täysin karkaa rasvapeitteen alle. Ja olisihan myös ihan kiva että niillä kovilla tuoleilla olisi mielyttävämpi istua 😉

Syömisissä voi pitää pienen rentoudun, mutta aikas lailla samoja sapuskoja syödään kisojen jälkeenkin, pikkuhiljaa annoskokoja kasvattamalla. Vähän enemmän toki tulee vaihtelua, kun nyt dietillä on syöty päivästä toiseen samoja ruokia, muutaman kerran joku juttu on  vaihdettu… Ja mihinkään bulkkaukseen en lähde. Siinä myös yksi sanahirviö, josta en pidä tai en käytä. En aio bulkata, en vetää cheatmealejä tms… Mutta perusterveellistä, ravitsevaa ja hyvää ruokaa ja joskus herkutella vähän, ”ei niin terveellisesti”.

WP_005712
Helmikun kunto, aika jees 🙂

Aina löytyy ihmisiä, joilla on mielipiteitä, miltä  pitäis näyttää, miten dietti olis pitänyt tehdä, miten viimeistelyt, miten kisoista palautuminen, mihin painoon nostaa painoaan….. Besserwissereitä löytyy aina  🙄

Toki näitä minun sanavarastooni kuulumattomiakin ns. fitness- ja bodytermistöjä saa käyttää jos tykkää, kukin omalla tyylillään. Niinhän mäkin tätä fitness hommaa ja elämää elän, omalla tavallani 😉

181211_10151642765139310_1878863928_n!
Kesä 2013

Huomenna laitetaankin sitten Skodillakin nokka kohti Hesaa ja tarkoitus olisi sieltäkin vielä ennen kisoja teille kuulumisa postailla, mutta ainakin blogin fb-sivustolta pystyy meininkejä seuramaan 😉

Outi Karita

2 vastausta artikkeliin “Pohdintaa kisakunnosta ja normikunnosta”

    • No hyvä, että punainen lanka löytyi 😀 Kiitos tsempeistä! ♥

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *