Hyvinvointia, puhdasta ruokaa, mielikuvaharjoittelua ja treeniä!

Eilen jo kirjoittelin tuolla Outin Elämästä -blogissa Löytöretkestä hyvinvointiin. Olin siis ystäväni Maijan kanssa, joka ohjailee myös piukkiksissa jumppatunteja Porin yliopistokeskuksessa seminaari päivässä, jonka aihe oli Löytöretki hyvinvointiin. Pääviestit seminaarissa oli kehon ja mielen yhteisvaikutus hyvinvointiin, positiivisuus, puhdas ja ravinnerikas ruoka. Eilisessä postauksessani keskityin enemmän tuohon seminaarin mentaalipuolen antiin ja tänään ajattelin hieman kirjoitella tuosta ravinnosta, joka sopii hyvin tähän blogiin aiheeksi. Puhtaasta ja ravinnerikkaasta ravinnosta puhumassa oli Jaakko Halmetoja. Kokonaisuudessaan seminaaripäivä oli oikein hyvä ja paljon ajatuksia herättävä ja uusia ideoitakin antava.
Itse pyrin mahdollisimman puhtaaseen ruokaan, koska uskon sen tekevän koko keholle hyvää. Usein sairastumiset voivat johtua joidenkin ravintoaineiden puutteesta ja muutenkin kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin yksi merkittävä tekijä on ravinto. Tämä ei tarkoita etteikö joskus voisi herkutella ja syödä mitä mieli tekee. Kuitenkin kun ravinto on kohdallaan ja ruuan määrä optimi, ei ylimääräisiä mielitekoa edes kovinkaan paljoa tule ja toisaalta kun ravintoasiat on kunnossa voi hyvin mielin herkutella kun mieli tekee mitä mieli tekee ilman morkkiksia. Turha on myös sanoa etteikö terveellinen ruoka voisi olla hyvää ja etteikö se voisi sisältää herkkuja. Nimenomaan puhtaus ravinnossa tuo aitoja makuja maailmaamme. Pyrin ravinnon suhteen myös kotimaisuuteen pitkälti ja mahdollisuuksien mukaan vieläpä lähiruokaan. Ekologisuus on minulle tärkeää.
Marjoja ja vihanneksia on hyvä suosia ruokavaliossa ja etenkin vihreitä kasviksia. Vihanneksia kaupoista saakin todella hyvin, ainakin Prismassa jossa käymme on hyvät valikoimat. Mutta marjat! Mitä se kertoo suomalaisten ravintotottumuksista että jäätelöjä on yhteensä 40 metrin verran ja puolella tuosta vielä altaiden lisäksi yläkaapit ja sitten taas marjoja 3 metriä?!?! Oikeasti, huhhuh…. No onneksi siitä nyt meiti on toistaiseksi marjat saanut, kun niitä on ollut pakko kaupasta ostella. Marjoissa ostan aivan ehdottomasti suomalaisia marjoja!!!
Syön melko paljon sekä marjoja että kasviksia. Seminaarissa marjoista heitettiin että sellainen 200 gramman päiväkohtainen määrä olisi hyvä. Juuri se määrä mitä syönkin kuivattujen marjojen lisäksi 🙂 Kasviksiakin syön reippaasti ja usein tulee ruuaksikin tehtyä ihan salaattia, mutta mietein että vihreitä voisin vähän ehkä lisäillä joihinkin päiviin (riippuen mitä muuten ruuaksi on). Paljon puhuttiin viherpirtelöistä ja niitä oli seminaarissa saatavillakin. Valitettavasti en voinut maistella niitä, koska minun pitäisi allergioiden takia noista jättää avokado pois ja sitähän noissa viherpirtelöissä usein on. Olisi ollut kyllä kiva maistaa, koska kiinnostaa että miltäs tuollainen maistuisi ja aionkin jonain päivänä kokeilla jotain tuunattua reseptiä. Kätevä tapahan tuo on nauttia kerralla isokin määrä tuota vihreää 🙂
Tämän päiväinen lohisalaatti
No tässä tulikin jo paljon tekstiä, olikin ihan hyvä jakaa seminaaripäivän aatoksen kahteen postaukseen ja käykääpä ihmeessä lukemassa tuolla toisenkin blogin puolella ihmeessä tuo postaus Keep on smiling!
Ensi viikonloppuna olisi tarkoitus Maijan kannsa lähteä villiyrttikävelylle tutustumaan mitä luonnosta voisi hyödyntää ja tästä olikin jo seminaarissakin paljon asiaa. Villiruuasta siis luvassa vielä kirjoittelua. 🙂
Mielikuvaharjoittelusta seminaarissa puhuttiin paljon kun puhuttiin mielen ja kehon yhteisvaikutuksesta hyvinvointiin. Puhuttiin siinä myös treeneihin liitettävästä mielikuvaharjoittelusta. Kerrottiin koeryhmästä, jossa tarkoitus oli kasvattaa lihasvoimaa. Ryhmä jaettiin kahteen, toiset tekivät ainoastaan mielikuvaharjoittelua painojen nostosta ja toinen ryhmä kävi nostamassa ihan oikeasti painoja ilman mielikuvaharjoittelua. Kumassakin ryhmässä lihasvoima kasvoi, mielikuvaharjoittelussa 15% ja painojen kanssaa 30% (en muista missä ajassa). Noh, jos teen kumpaakin niin kasvaako minulla sitten 45% lihasvoima? 😀  Nimittäin harrastan kumpaakin. Heh…. Mielikuvaharjoittelu on osa jokaista salitreeniäni. Ennen treeniä käyn läpi treeniohjelmani pääkopassa ja psyykkaan itseäni. Saatan joskus treenin aikanakin ennen sarjaa kuvitella päässäni edessä olevan sarjan ja toki psyykkausta treenin aikanakin tapahtuu!
Eilen tuli salilla treenailtua olkapää-ojentaja-vatsa treeni. Kova setti ja powerit senkun kasvaa!!!! Pystypunnerruksissa minulla on vaihtoehtoina joko smithissä tai koneessa tehden ja tykkään tehdä ne tuossa smithissä seisten tällä hetkellä. Tämmönen tappi kun on niin pystyy ne noin tekemäänkin 🙂 Olkapäille tuli neljää eri liikettä ja ojentajille sitten kolmea eri liikettä. Vatsat rääkkäsin mamo-pallon kanssa tehden linkkareita ja kiertoja, kovaa settiä voin sanoa!!! Tunnin repäisy tuo oli.
Vähän eri kuvakulmia 🙂

Tänään oli sitten jumppaohjauksen vuoro, Kiinteät Kurvit pisti jälleen hien virtaamaan! Keskisyke oli 156 eli laskenut jo alle 160. Usein siis tällä tunnilla on paukkunut hieman ylikin 160 keskisykkeet. Kaloreita paloi reippaasti, Polarin mukaan 651 kcal.
Pyöräilypäätös pitänyt vaikkei v-lopun ilmat ole parhaat mahdolliset olleet. Kuitenkin salimatkat fillaroitu! 🙂
Eikä aina sitä puhtainta. 
Tänä viikonloppuna tämmöisä muffi herkkuja.
Ohje tulossa tänään tai alkuviikosta tuonne kokkailublogiin, 
joka tuosta sivupalkista löytyy 🙂
Outi Karita

4 vastausta artikkeliin “Hyvinvointia, puhdasta ruokaa, mielikuvaharjoittelua ja treeniä!”

  1. Maksimaalista lihaskasvua mielikuvaharjoittelun avulla Outi 🙂 kohta ei tarvi kun kattoa painoja päin ni haba kasvaa, heh:D mut tosiaan kyl se pääkoppa aina on kans tarvii olla täysillä mukana, sieltä se kaikki lähtee 🙂 noista marjoista tuli mieleen, kohta kun ne mansikat alkaa kypsymään ni meikäläinen onkin ite taas yks iso mansikkano 😀 toi on kans kyl hyvä tehdä pystypunnerrukset smithissä, mä joudun tekee istuen ku pää kolisis muuten:)

    • Mitä se hujoppi huutelee? 😀 Se on ihan hyvä ettet rupee päätäs kolhii, mansikkapäätä 😀
      Mielikuvaharjottelu treenivihkoon, mites se kirjattais? Hahhaa XD

    • Tääl tää hujoppi huutelee joo, ei parane päätä kolhii, pysyttelen penkeillä vaa:)
      Nii siinäpä haastetta treenien kirjaamiseen, dont forget mental workout tai jotain:D nähdään huomen, se on moro! 🙂

    • Juu, huomiseen, ötyjä <3 Mul alkaa nyt menee juttu niin levottomaks et paree suunata untenmaille 😀

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta