2600 KCAL

Taisinpa eilen jotain sellaista kirjoitella että tänään voisi olla luvassa tekstiä syömisistä ja jospa sitä nyt jotain rustailisi nyt sitten 🙂 Mutta alkuun hieman kuulumisia sairastuvalta. Kävin tänään aamusti lääkärissä ja nyt tutkitaan ennen mitään kuureja että mikä voisi tätä jatkuvaa flunssailua aiheuttaa. tänä talvena kun on jo parit antibioottikuurit vetäisty. Huomenna siis menen aamusta kun heräilen labroihin ja röntgeniin. Otetaan mm. verenkuvaa ja mykoplasman vasta-aine koetta sekä keuhko- ja poskiontelokuvaa. Eli nyt tutkitaan, eikä hutkita!
Sitten niihin syöminkeihin! tällä hetkellä syön n. 2600 kcal päivässä. En todellakaan laske joka päivä tarkkaan kaloreita ja punnitse kaikkea, vaikkakin olen todella tottunut keittiövaakaan ja sen kautta menee tottumuksesta moni asia. Viime aikoina olen hieman enemmän käyttänyt aikaa kaloreiden ja eri ruokien laskemiseen, koska on ollut hakusessa tuo, kuinka paljon syön tällä hetkellä. Lähdin kalorikokeiluun, mielenkiinnon liäksi siksi, koska huomasin syöväni liian pieniä annoksia kun tarvitsin välillä aina jotain pientä ”snackiä” kaapista. Nyt vaikuutaisi aika sopivalta määrältä tuo 2600 kcal. Monen korvaan tuo voi kuulostaa paljolta, mutta meikäläisen kulutuskin on melko kovaa. Lihas vaatii myös ravintoa kasvaakseen! 🙂 Laitan nyt esimerkiksi tämän päivän syömisiä, vaikka päivä ei olekaan vielä lopussa. Mutta enköhän mä tiedä jo mitä vielä tänään syöpöttelen 🙂 Viikonlopun aikataulutus nyt hieman poikkeaa arkipäivästä sekä hieman poikkeavuutta olisi myös treenipäivässä. Treenittömänä päivänä kun korvailen treenilaturin, treenin aikaisen juoman ja palkkarit jollain muulla ja ripottelen nuo ”kalorit” pitkin päivää treenittömänä päivänä. Arkisin/työpäivinä saattaa tulla kolmas välipala korvaamaan nuo treenijuomat, kun työpäivinä jotkut ateriavälit jää vähän lyhyemmiksi pakosta, niin sitten on hyväkin tuo kolmas välipala, muuten iltaan tulisi taas piiiitkä tauko treenittömänä päivänä.
Sunnuntai 24.2.2013
Aamupala: Puuro, jossa 40 g kaurahiutaletta, 10 g kauralesettä, 10 g mustikka-pellavarouhetta ja 10 g kuivattuja karpaloita. Päälle n. 100 g sokeroimatonta mustikka mehukeittoa. Lisäksi 100 g raejuustoa ja 150 g tuoremehua (appelsiinia ja tyrniä sekoitettuna).
Lounas: Jauheliha-tomaattipastaa ja 100 g vihanneksia (respti postauksen lopussa) sekä 15 g Fastin vadelmanmakuista heraa jälkkäriks
Välipala: Mustikkasmoothie (sis. rahkajugurttia 1/2 prk, mustikoita 50g, sokeroimatonta vadelmamehukeittoa 75g sekä mustikka-pellavarouhetta 10g), Banaani, rusinoita sekä puolikas proteiinipatukka
Päivällinen: Tomaattivuohenjuustokeitto (resepti postauksen lopussa), 10 g täysjyväkrutonkeja, 100% ruisleipä voilla ja raejuustolla (50 g) sekä pieni lasi maitoa
Välipala: 200 g Luonnonjugurttia ja 150 g marjoja, viinirypäleitä, rusinoita, sekä puolikas proteiinipatukka
Iltapala: 1prk Ehrman rahka-jugurtti, pinjansiemen 10 g, n. 100 g sokeroimaton mansikkamehukeittoa sekä 1 hapankorppu voilla ja 2 juustosiivulla (ei mitään kevytjuustoa) sekä 15 g Fastin vadelmanmakuista heraa.
Tämän päivän tarkempi kalorijaukauma olisi seuraavanlainen: 2603,7 kcal, 174,9g proteiinia, 259,4g hh, 84,9 g rasvaa.
Ja sitten parit ruokaohjeet vielä, eli lounas sekä päivällinen ja tarkoin mitoin nyt kirjattuna 🙂
Jauheliha-tomaattipasta
 Ainekset: 400 g jauhelihaa, 270 g (3kpl) tomaattia, 200 g tumma minispaghetti, 25 g rypsiöljy sekä 1/2 pss tacomaustetta (maustetta ei laskettuna kaloreihin)
Laita spaghetti kiehumaan suolalla masutettuun veteen. Paista jauhelihaa öljyssä ja mausta tacomausteella. Lisää jauhelihan kypsyttyä pannuun lohkotut tomaatit ja anna hetken vielä paistua. Kun sphagetti on kypsää, sekoita kaikki ainekset keskenään ja valmista! 🙂 
Helppoa ja nopeaa!  Ja annoksia tästä itselle tulee 4.
Koko annos sisältää 1660,75 kcal, 113,89 g proteiinia, 136,91g hiilihydraattia ja 70,74g rasvaa
1/4 sisältää 415,2 kcal, 28,47g proteiinia, 34,23g hiilihydraattia ja 17,69g rasvaa
Jos haluaa 100 gramman tiedot niin senkun puunitsemaan koko satsi ja näiden tietojen avulla laskemaan. Itse en laskenut, koska satsin jakaminen neljään annokseen käy melko helposti ja koska kyseessä on yleensä tämän ruuan kohdalla lounas, menee heti ruoka eväskippoihin valmiiksi 🙂 Myös tuon satsin paino riippuu ihan siitä, kuinka kypsäksi spaghetin keittää eli kuinka paljon se imee vettä itseensä.
Tomaatti-vuohenjuustokeitto
 Ainekset: 500g paseerattua tomaattia, 500g tuoretta tomaattia, 300g vuohenjuustolevitettä ja maun mukaan valkosipulia, suolaa, pippuria ja tuoretta basilikaa.
Kiehauta paseerattu tomaatti ja lisää joukkoon lohkotut tomaatit ja valkosipuli. Anna kiehua 5 min ja lisää joukkoon vuohenjuustolevite sekä mausteet ja anna kiehua taas 5 min. Vedä vielä sauvasekottimella tasaiseksi. Pilpo lautaselle keiton päälle tuoretta basilikaa lehti tai kaksi. 
(Basilikaa ja valkosipulia en laskenut kaloreihin 😛 )
Tämäkin helppoa ja nopeaa sekä todella hyvää!
Koko annos sisältää: 880 kcal, 40g proteiinia, 35,5g hiilihydraattia, 62,5g rasvaa
1/4 sisältää: 220 kcal, 10g proteiinia, 8,88g hiilihydraattia ja 15,63g rasvaa
Taaskaan en laskenut 100 gramman tietoja, mutta helpostihan se tuostakin käy.
Ja saattaapa näitä syömisiin liittyviä päivityksiä nyt tulla enemmänkin, kunnes pääsen taas treenin makuun, mutta yritän ripotella postauksiin hieman noita reseptejäkin kaloritietoineen, josko joku niistä hyötyisikin 🙂 Ja pistänpä sitten joskus treenipäivänkin esimerkin. Jos tämä olisi ollut treenipäivä, olisi eri treenijuomien myötä jäänyt aamupalasta raejuusto puoleen tuosta määrästä, välipaloilta olisi jääneet pois prodepatukoiden puolikkaat ja herat olisi myös lounaalta ja iltapalalta veke.
Nyt kutsuu sauna, iltapala telkun ääressä ja pitkät yöunet!
Reipasta alkavaa viikkoa kaikille!
Outi Karita

2 vastausta artikkeliin “2600 KCAL”

  1. Äärettömän hyvä postaus, kiitos tästä 🙂 Monen fitnessharrastusta aloittelevan nuoren tai miksei vanhemmankin tuntuu olevan vaikea ymmärtää, että salilla on turha käydä jos ei syö – lihas kun ei kasva ilman ravintoa. Ja vielä ne uskomukset, että naisten ei kuulu syödä paljoa tai naiset ei edes saa syödä, huoh 😀 Tässä on hyvä esimerkki jokaiselle kovaa treenaavalle naisihmiselle, hyvä!

  2. Kiitos Annie kommentista. Monet luulevatkin että syön hirveän vähän kun usein kieltäydyn esimerkiksi työpaikan kahvipöydän herkuista ja yllättyvätkin aikalailla kun kerron mitä kaikkea syön. Monet myös tuskailevat paino-ongelmien kanssa, eivätkä suostu hyväksymään että syömällä sitä laihtuu 🙂 Ja tosiaan treenatessa kovaa ja lihasta kasvattaessa sitä ”polttoainetta” todella tarvitsee!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta