Ruokavalioni muutokset vuosien saatossa

Sain yhteen ruokapäiväkirjaani kommentin, josta sain ajatuksen tähän postaukseen. Kommentissa kyseltiin välipalojeni muuttumisesta. Aloin miettimään erilaisia ”ruokavalioitani”. Lainausmerkit siksi, että on hassua puhua ruokavaliosta, mä nyt syön mitä syön, en koe noudattavani tällä hetkellä mitään ruokavaliota. Noh, mutta ruokavalioita on ollut ajan saatossa monenlaisia. Tää koonti on ehkä jostain 2000 -luvun alkupuolelta alkaen tähän päivään 😉

Söin miten saattuu

Nuorena aikuisena en sen koommin miettinyt mitä söin, enkä ylipäätänsä sen koommin ruuan merkitystä. Kunhan söin jotain. Tuolloin ostin usein lihaa ja kanaa marinoituna, oikeastaan aina. Jos söin jugurtteja oli ne aina jotain maustettuja jugurtteja, eväinä toimi usein töissä valmisruuat, mutta kotona kyllä kokkasin. Olin hoikka, aineenvaihdunta pelasi, liikuin paljon ja söin miten sattuu.

Fitness muutti syömisiäni

Kehonkoostumuksesta aloin kiinnostumaan reilu parikymppisenä kun olin eksynyt salille ja kuntosalin ryhmäliikuntatunneille ja niissä hetken jo käynyt. Mitattiin mun rasvaprosentti ja otin ensimmäisen ruokavalioni. Sain hoikan kroppani kehonkoostumusta parannettua ja innostuin hommasta, hommasta nimeltä fitness. Fitness ei ollut tuolloin 2007-2008 kun siitä enemmän kiinnostuinvielä erityisemmin pinnalla, ei ollut mitään fitnessbuumia. Salilla muutama treenaili kisoihin ja kiinnostuin asiasta. Niinpä lähti ajatus kisata itsekin ja käynnistyi fitneksen täyteisen vuodet.

En noudattanut noina aikoina kun kisasin 2008, 2010 ja 2014 ympärivuotisesti tiukkaa ruokavaliota, vaan kisojen välit söin hyvinkin rennosti ennen kisadiettejä. Viimeisiin kisoihin panostin siltä osin enemmän, että noudatin jo ennen kisadiettiä tarkempaa ruokavaliota ja sainkin hyviä tuloksia aikaiseksi. Nuo fitnessvuodet muuttivat paljonkin sitä miten söin. Kiinnostus siihen mitä syön kasvoi ja aloin syömään enemmän hyviä rasvoja ja puhtaampaa ruokaa, ei enää marinoituja kanoja ja lihoja juurikaan mm. Ihoni tykkäsi todella hyvää ruokavalion muutoksista. Tuolloin huomasin, että suurimman avun saan atooppiseen ihooni ruuasta ja etenkin rasvoista!

Paljon proteiinivalmisteita tuli kyllä kulutettua, palkkaria, laturia, treenijuomaa ym. ja sitten ne kaikki puddingjauheet ja proteiinipatukat. Niitä kului hirmuisesti ja tuossa viimeisten kisojen jälkeen halusin alkaa niitä vähentämään.  Nykyäänkin joskus tulee osteltua joitain proteeinirahkoja tai valmiita proteiinivanukkaita ja jotain juomia joskus, mutta ei kyllä siinä määrin enää ja protskupatukatkin on enemmän hätävara joskus tai reissueväs. Protskujauheet tykkään ostaa smoothieihin hyvin puhtaina ja varsinaiselle palkkarille en ole kokenut nyt hetkeen tarvetta.

Maidoton-gluteeniton

Fitnessvuodet eivät saaneet minua välttelemään esim. hiilareita, mitä jotkut ihmettelivät. Olihan tuossa vaihe kun hiilarittomuus oli niin in ja monet ajattelivat, että hiilarit ja fitness eivät sopisi yhteen. Mun kropalle on kuitenkin hiilarit aina olleet ystäviä. Mä en muutenkaan ole ollut mihinkään ruokavaliovillityksiin hurahtavaa tyyppiä. Halusin kuitenkin kokeilla maidotonta ja gluteenitonta ruokavaliota ja katsoa olisiko sillä vaikutusta ihooni ja sairastelukierteeseeni.

2015 taisi olla se kun lähdin tuota maidotonta ja gluteenitonta kokeilemaan. Pyysin silloin MT Personal Trainingin Tuukkaa auttamaan mua ja hän suunnitteli järkevän pohjan mun kokeilulle. Olin alkuun täysin ilman hetken aikaa ja sitten jatkoin linjalla vähemmän maitoa ja gluteenia. Vaikutuksia oli ihoon selvästi ja sattumaa tai vaikutusta, niin myös sairastelut alkoivat vähentyä tuolloin. Huomasin myös 2015 ja 2016 vuosien aikana, että tämähän vaikuttaa myös mun hormoonitoimintaan. Kun söin rajattomasti gluteenia ja maitoa kesän 2016 kuukautiskiertoni piteni ja kun taas vähensin, niin palasi kiertoni 4 viikkoiseksi. Tällä oli myös positiivisia vaikutuksia siihen, että löysin uusia ruokajuttuja, kun oli pakko miettiä millä korvata maitoa ja gluteenia.

Alun kokeilun jälkeen en kuitenkaan halunnut missään kohtaa pitää nollalinjaa maidosta ja gluteenista, mutta pidin pitkään linjaa vähemmän maitoa ja gluteenia, johon ehkä joskus vielä palaan, sillä ihoni tykkäsi tuosta kovasti.

Raskaus muutti taas ruokavaliota

Raskaana ollessani ihoni voi paremmin kuin koskaan! Oikeastaan atopiasta ei ollut merkkejäkään. Pikkuhiljaa maitotuotteiden ja gluteenin määrä alkoi taas kasvaa ruokavaliossani ja tämä ei tuonut negatiivisia vaikutuksia kehoon, joten ajattelin, että antaa mennä sitten vaan. Raskaana ollessa alkuun oli huonovointisuutta ja tuolloin tuli syötyä paljon välipaloja kun ei oikein ruoka maittanut. Söin mitä mieli teki ja mikä upposi. Keskivaiheilla raskautta huonovointisuutta ei ollut ja söin aika normaaliin tapaan. Loppuraskaudesta taas vatsa täyttyi todella nopeaan ja kulutukseni oli vähäisempää kun liitoskivut rajoittivat paljon liikkumistani.

Synnytyksen jälkeen ja imetysaika

No synnytyksen jälkeenhän oli jonkun aikaa ihan pohjaton vatsa ja jatkuva nälkä! En ollut sitten nälkää hetkeen tuntenutkaan ja voi että kun ruoka oli vaan hyvää, oli se sitten mitä tahansa. Huima ero varsinkin tuohon loppuraskaauteen. Imetys vaatii hiilareita ja sen kyllä huomaa! Jos yrittääs yödä jonkun ”kevyemmän” lounaan niin johan iskee hetken päästä aivan valtava hiilarinälkä! Parempi siis syödä joka aterialla hiilareita hyvistä lähteistä niin välttää sellaista hiilarivajeesta johtuvaa herkkunälkää. Syön myös enemmän mitä ennen raskautta ja se näkyy nimenomaan ruokavaliossani hiilareissa. Riisikakkuja harvemmin ja useammin leipää, kesäkurpitsapastaa ei ole tullut tehtyä vaan syötyä ihan pastaa. Energiantarve on vain suurempi ja kulutus kovaa, eikä riisikakut täytä.

Tällä hetkellä myös haluan nopeita välipaloja ja iltapaloja, tai voisin joskus haluta muutakin, mutta nopeasti vain kaapista otettavat tai melkein heti valmiit on vaan se juttu. Ruokaa tehdään sitten usein kahdelle-kolmelle päivälle jameillä kokataan kummatkin ruokaa niin siihen voi käyttää enempikin aikaa, mutta aika peruskotiruualla mennään. Banskulettuja on tehnyt mieli pitkään ja usein miettinyt iltapalaksi tekeväni, mutta kun ilta koittaa ja ehdin iltapalan väsäyspuuhiin niin valitsen nopeamman ratkaisun. Kuitenkin nuo banaaniletut pyörivät päässä japian ne on hyvää sormiruokaa Luaklelkin, joten ehkäpä voisin toimeentua niiden suhteen vaihteluksi jakun ne nyt on tosi hyviä! Nyt välipalojen suhteen olen jäänyt pieneen Jungle Juice Bar smoothiekoukkuun, onneksi ei nyt kodin vierestä löysy, tulisi nimittäin kalliiksi. Kuitenkin hyvä välipala kaikinpuolin ja usein se onkin tarttunut mukaan kun oon vaunulenkkeillyt kotiinpäin.

Ihon huomasin alkavan taas talvella raskauden jälkeen oireilemaan tuttua atoopista kuivan ihon oireilua, mutta ei onneksi kovin pahana. En ole halunnut varsinkaan tätysimetyksen aikana rajoittaa ruokavaliotani ja sitä kautta Lukan ruokavaliota, niinpä en ole ainakaan vielä palannut linjaan vähemmän maitoa ja gluteenia. Pian Luka alkaa saamaan muutakin kuin äidinmaitoa, niin ehkä jossain vaiheessa mietin taas gluteenin ja maidon vähentämistä ruokavaliostani siihen rentoon linjaan, mitä olen noudattanut aiemmin. Toisaalta kesät ihoni voi aina hyvin, joten ehkä tätä mietin syksyllä….

Tässä kuitenkin oli kauttasta ruokavalioni muutoksista ja alla linkkejä eri aikojen ruokavaliohini…

2014 vuoden kisadietin loppuajan ruokavaliota

Ruokavaliotani 2015 ennen maidottomia ja gluteenittomia kokeilujani

Näin söin juuri ennen raskautumista, 2017

Alkuraskauden ruokavaliota

Viime viikon ruokapäiväkirja

Instagram @outikarita

VKO 15 – liikunnan iloa ja hyvää ruokaa vinkkeineen

Vko 15 oli täynnä liikunnan iloa ja hyvää ruokaa. Pääsin taas Pilateksen ja Bailamaman pariin takaisin. Viime viikolla nämä riittikin treeneiksi vaunulenkkien ohella ja pakarat kyllä ovat kiitelleet. Viime viikolla olikin aivan huippukelit vaunulenkkeilyyn! Liikunna ohella kehoa on huollettu jäsenkorjaajalla ja jo oli aikakin! Niin ja kehoa on taas myös ravittu hyvällä ruualla ja vähän mätölläkin. Mun eri ”ruokavalioista2 ajan saatossa on muuten tulossa pikapuoliin postausta, joten pysykääpä kuulolla sen suhteen 😉

(Aktiivisuutta mittaan Polarin aktiivisuusrannekkeella ja siinä korkein kolmostaso asetettu tavoitteeksi. En varsinaisesti tavoittele sen saavuttamista, mutta hauskahan sitäkin on seurata kuinka ihan tavallinen vauva-arki sitä aktiivisuutta tuo ja kyllä se myös toimii pienenä persiille potkijana. Kulutuksessa ei ole huomioitu imetystä, joka muuten saattaa kuluttaa täysimetyksellä 400-600 kcal  ja hiilihydraatit ovat tärkeässä osassa imettävän ruokavaliota.)

MAANANTAI

Päivän aktiivisuus 64 %, aktiivinen aika 8 h 27 min
Askeleet 12 267
Kulutus 2376 kcal

Päivän syömiset

Joka aamuinen viherdrinksu ja smoothie
Aamupalana kaurapuuro mustikoilla, chiasiemenillä ja mehukeitolla, tuoremehua ja teetä
Lounaana Whopper -ateria Burger King:ssä
Päivällisenä lihakeittoa ja ruisleipää
Välipalana ProFeel rahka
Iltapalana ruisleipää, jossa välissä juustoa, kinkkua, kanamunaa ja kasviksia, teetä

Päivän liikunnat

Pilates 1h, 140 kcal

TIISTAI

Päivän aktiivisuus 94 %, aktiivinen aika 7 h 29 min
Askeleet 12 026
Kulutus 2451 kcal

Päivän syömiset

Aamusmoothie
Aamupalana kaurapuuro mustikoilla, chiasiemenillä ja mehukeitolla, tuoremehua ja teetä
Lounaana tonnikalapastaa, jossa mukana mm.lehtikaalisilppua ja aurinkokuivattua tomaattia
Päivällisenä lihakeittoa ja kauraleipää
Välipalana profeel vaniljarahka
Iltapalana kauraleipää metukalla, munalla, kurkulla ja persiljalla, luonnonjugua ja mehukeittoa, teetä

Päivän liikunnat 

Vaunulenkki 50 min, 355 km, 238kcal

KESKIVIIKKO

Aktiivisuusranneke pois käytöstä 2h 45min!
Päivän aktiivisuus 105% %, aktiivinen aika 7 h 2 min
Askeleet 13 673
Kulutus 2469 kcal

Päivän syömiset

Joka aamuinen viherdrinksu ja smoothie
Aamupalana kaurapuuro mustikoilla, chiasiemenillä ja mehukeitolla, tuoremehua ja teetä
Lounaana salaattia, jossa mm. kanamunaa, fetaa, oliiveja, salaattia, kurkkua, paprikaa, persiljaa…. ja siemennäkkäriä
Välipalana rahkaa banaanilla ja mansikoilla
Päivällisenä lihakeittoa ja kauraleipää
Iltapalana kreikkalainen mustikka-vaniljajugu ja kauraleipää kinkulla/metukalla ja kurkulla, teetä

Päivän liikunnat

Bailamama2Baby eli Lukan kanssa bailista, 1h
Vaunulenkki 45 min, 2,43 km, 191 kcal

TORSTAI

Päivän aktiivisuus 84 %, aktiivinen aika 8 h 4 min
Askeleet 13 057
Kulutus 2450 kcal

Päivän syömiset

Joka aamuinen viherdrinksu ja smoothie
Aamupalana kaurapuuro mustikoilla, chiasiemenillä ja mehukeitolla, tuoremehua ja teetä
”Lounaana” tonnikala-auraleipä ja jäälatte
Välipalana isoVanilla Cowboy smoothie (hieman tuunattuna) Jungle Juice Bar:sta
Päivällisenäkylmäsavulohipastaa ja tomaattia
Iltapalana kauraleipää juustolla, kinkulla ja paprikalla, kreikkalainen mustikka-vaniljajugu ja teetä

Päivän liikunnat

Hyötyliikuntaa kävelymatkoissa, muuten kehonhuoltopäivä jäsenkorjaajalla!

PERJANTAI

Päivän aktiivisuus 147 %, aktiivinen aika 9 h 27 min
Askeleet 17 705
Kulutus 2823 kcal

Päivän syömiset

Aamusmoothie
Aamupalana kaurapuuro mustikoilla, chiasiemenillä ja mehukeitolla, tuoremehua ja teetä
Lounaana Pancho Villan chevresalaatti kanalla
Välipalana edellispäivänä hyväksi todettuiso Vanilla Cowboy smoothie
Päivällisenä kylmäsavulohipastaa, fetaa ja tomaattia
Iltapalana kuvastajo syödyt kauraleivät päälisineen ja luonnonjugua granolalla, teetä

Päivän liikunnat

Vaunulenkki 1h, 4 km, 376 kcal

LAUANTAI

Aktiivisuusranneke ollut poissa käytöstä 5h!
Mutta muuna aikana tullutta dataa…
Päivän aktiivisuus 49 %, aktiivinen aika 5 h 58 min
Askeleet 10 372
Kulutus 2110 kcal

Päivän syömiset

Aamupalana kaurapuuro mustikoilla, chiasiemenillä ja mehukeitolla, tuoremehua ja teetä
Lounaana kana-kasviswokkia ja villiriisiä
Ekat ulkojädet, fazerina ja rommirusinapallolla
Välipalana kauraleipää juustolla, kinkulla ja paprikalla, caramelcappuchino
Päivällisenä kevään ekana grillailuna ribsejä, valkosipulifoccaciaa ja saldea
Iltapalana luonnonjugua granolalla, lauraleipää kinkulla ja kurkulla, teetä

Päivän liikunnat

Kävelyä tuli jonkun verran, mutta eipä tullut pidettyä ranneketta päälle, kun käppäiltiin Puuvillalta Kirjurinluodolle ja siellä pieni lenksu, mutta tämä kertoo ehkäpä vain Porin tunteville jotain…

SUNNUNTAI

Päivän aktiivisuus 57 %, aktiivinen aika 7 h 52 min
Askeleet 7976
Kulutus 2278 kcal

Päivän syömiset

Aamupalana kaurapuuro mustikoilla, chiasiemenillä ja mehukeitolla, tuoremehua ja teetä
Lounaanakana-kasviswokkia riisinuudeleilla
Kahvittelua omilla Nosh-kutsuilla
Päivällisenä pitakebap
Iltapalana minipatonkeja päivän kutsuilta ja luonnonjugua granolalla

Päivän liikunnat

Viikon vinkit & Viikon parhaat!

Nämä siemennäkkärit, hieman kalliita, mutta ihan älyttömän hyviä!!!
Ja tuo Granola, uus tuttavuus mulle! Mun allergioihin sopivia myslejä ja granoloita on harvassa, mutta tää oli ihan bueno löytö kaikinpuolin!

Lehtikaalisilppu, niin helppo tapa lisätä vihreää ruokaan!
Ohut kauraherkku, niin hyvää kauraleipää ja on oikeesti aikas ohuita siivuja, joten tavallaan nää vähentää leivän syöntiä määrällisesti 😀

Kevään ekat ulkojädet, no NAM! Ja mun ihan ehdoton #alltimefavorite rommirusina ja sen kaveriksi fazerina, jota jokasen suklaan ystävän kannattaa testata!

Jungle Juice Bar on nyt jo hetken aikaa löytynyt Poristakin, mutta vielä ei ole montaa kertaa tullut käytyä. Smoothiet usein vaatii vähän tuunaamista mun allergioiden takia, mut nyt löyty ihan tosi herkku yksilö. Vanilla Cowboy hieman tuunattuna, jolloin siitä tuli seuraavanlainen; ananas, banaani, maustamaton jugurtti, vanilja, guarana, hunaja, appelsiini, jäitä ja heraa.

Lounastreffit yhden mammakaverin kanssa ja jostain keskustelusta oli mulle jäänyt nakuttamaan Burger King, niin sinne sitten päädyttiin

Kotona ihan saldea ja tästä tuli kyllä hyvä kombo! Tosin ois vaatinut enempi hiilaria, koska hetken päästä oli ihan kauhea hiilarinälkä 😛

Cafe Solo ei petä koskaan! Sieltä saa ihan parhaat (herkku)kahvit!

Mmmm… Kylmäsavulohipasta, ihan ite vaan suunnittelin ja pastaan sekoittui siis pannulla tehtynä sörsseli, jossa kylmäsavulohta, sipulia ja creme bonjourin tilli-sitruuna cuisine purkki. Tää oli ihan tosi hyvää ja nopeaa tehdä!

Vähän ottivat must ylihintaa kun halusin lisätä chevresalaattiin kanaa, mut en kadu 😀

Mä niin tykkään ribseistä, joita saa oikein kaluta ja nää kevään ekat grillailut. Voi nam, kun ribsit maistui näin hyvältä! Ja tuo City Marketin foccacia ihan liian hyvää!

Sunnuntain päivällinen löytyi Erkan kebapista ja nyt oli sellainen pita kebap, josta mä tykkään eli tän pysty syömään ihan käsissä pitäen ja täytettä oli just hyvissä määrin. En ees jaksanut ihan kaikkea.

Haluutteko tän reseptin?
Tää oli älyttömän herkullista ”tökkäyskakkua” ja Kotivinkistä löysin reseptin. Jos haluutte niin voin jakaa tän suklaanystävien reseptin kyllä 🙂

Että tämmöinen viikko ja auringonpaistettakin piisasi!

Lue myös postaukset

Eka kertaa tänä keväänä…

Vauvan värikkäät lelut, sisältäen alekoodin

IG

@outikarita